Wielkość tekstu:

Aktualności

Nie ma dostępnych aktualności.

Świąteczne metro rusza na trasę

W tym roku, 6 grudnia, ponownie został uruchomiony świąteczny pociąg w metrze. Wyruszył ze stacji Trocka o godzinie 8.35.
Skład przyozdobiony dekoracjami związanymi z Bożym Narodzeniem pojawił się stacjach II linii podziemnej kolei. Będzie go można spotkać od 6 grudnia do 6 stycznia, w ciągu całego dnia kursowania.
Na wagonach pociągu Inspiro oprócz typowo świątecznych ozdób znajdują się także warszawskie motywy:  Syrenka, most Świętokrzyski, Kolumna Zygmunta i Stare Miasto, misie z warszawskiego ZOO.
Warszawki pociąg świąteczny będzie jeździł wyłącznie po linii M2, jednakże dla pasażerów korzystających z linii M1 metro również przygotowano atrakcję. Od soboty, 7 grudnia, na pierwszej nitce podziemnej kolei pojawi się skład-niespodzianka.
W Mikołajki, dniu inauguracji świątecznego pociągu, pasażerowie podziemnej kolei byli częstowani cukierkami i pierniczkami w pociągach i na wybranych stacjach metra.

Więcej...

Wmurowano kamień węgielny pod budowę metra na Bródnie

Na budowie północno-wschodniego odcinka II linii metra przyszedł czas na wmurowanie kamienia węgielnego. Podczas uroczystości na przyszłej stacji C21 Bródno metalowa tuba z aktem erekcyjnym została umieszczona w stropie podziemnego przystanku.

Na stacji C21 Bródno rozpoczęły się prace przy budowie poziomu -1, czyli przyszłej antresoli stacji. To właśnie tam odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod tę inwestycję. Stacja Bródno jest największym placem budowy, a zarazem najważniejszym. Tu znajdować się będzie szyb startowy dla dwóch maszyn TBM, które na początku przyszłego roku rozpoczną drążenie podziemnych tuneli.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku kontraktem na północno-wschodnim odcinku metra wybudowane zostaną trzy stacje: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza oraz C21 Bródno. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za podziemnym przystankiem Bródno powstaje również hala z komorą rozjazdów i 11 torów odstawczych. Na trasie podziemnej kolei wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Realizatorem tego wartego 1 397 895 000 zł kontraktu jest konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Prace budowlane zakończą się we wrześniu 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...

Informacja dotycząca otwarcia odcinka zachodniego II linii metra

W związku z pojawiającymi się pytaniami informujemy, że w celu dotrzymania deklarowanego terminu otwarcia 3 stacji odcinka wolskiego II linii metra dla pasażerów wiosną 2020r. zaistniała konieczność zmiany planu działań zmierzających do uzyskania pozwoleń na użytkowanie. Przewidywany termin uruchomienia obsługi pasażerów to 04 kwietnia 2020 /sobota/. Poniżej przedstawiamy harmonogram działań w sprawie otwarcia 3 stacji odcinka wolskiego II linii metra:

· 29 listopada 2019 - zakończenie prac budowlanych wynikających z podpisanego kontraktu;
· grudzień 2019 – styczeń 2020 - odbiory służb zewnętrznych (m.in. Sanepid, Państwowa Straż Pożarna);
· styczeń 2020 – zakończenie odbiorów;
· luty 2020 – złożenie wniosków o wydanie pozwolenia na użytkowanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
· luty – marzec 2020 – niezbędne procedury prawne
· 4 kwietnia 2020 /sobota/ – otwarcie odcinka.

W dniu 29 października 2019r. Generalny Wykonawca, firma Gulermak, przedłożył protokół konieczności, w którym wskazuje na brak możliwości prowadzenia testów wewnętrznych przez Wykonawcę w związku z niezrealizowaniem w ustalonym terminie podstawowego przyłącza energetycznego do stacji C07 (aktualnie stacja posiada przyłącze energetyczne o mniejszej mocy) przez INNOGY Stoen operator Sp. z o.o. Tym samym niemożliwe jest także przeprowadzenie wymaganych prawem odbiorów w trakcie obowiązującego terminu prowadzenia prac budowlanych.

W związku z powyższym, aby uruchomić odcinek wolski w deklarowanym terminie podjęta została decyzja o zmianie kolejności działań wg harmonogramu przedstawionego powyżej.
Taki harmonogram umożliwi otwarcie stacji: Płocka, Młynów i Ks. Janusza w czasie 4 miesięcy od zakończenia prac budowlanych, a więc w terminie porównywalnym do odcinka wschodniego.
Ze względów proceduralnych oraz uwzględniając doświadczenia z procedury odbioru 3 stacji odcinka wschodniego II linii przewidujemy wpisanie powyższego harmonogramu do dokumentacji kontraktowej.

Więcej...

Jak metro pojedzie na Pragę-Południe?

We wtorek, 19 listopada, Komisja Przetargowa Metra Warszawskiego dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na opracowanie studium technicznego dla III linii metra na Pragę-Południe. Pierwsze efekty prac inżynierów poznamy po trzech miesiącach, od podpisania umowy.

Spośród pięciu ofert, które wpłynęły w postępowaniu, za najkorzystniejszą uznana została oferta Konsorcjum: Egis Poland Sp. z o.o. – Lider, „Transeko” Brzeziński, Dybicz, Szagala Sp.j., Egis Rail S.A. Projektant wycenił swoją pracę na kwotę 1 906 500,00zł zł brutto.

O wyborze zwycięzcy w 58% zdecydowała cena,  a także: doświadczenie koordynatora (18%), doświadczenie analityka ruchu (12%), doświadczenie planisty/urbanisty (6%) i doświadczenie projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%).

Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych pozostali oferenci mają teraz 10 dni na odwołanie się od decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Etap I - Praga

Zadaniem zwycięzcy postępowania będzie opracowanie dokumentacji, która odpowie na najważniejsze pytania dotyczące przebiegu i lokalizacji stacji III linii metra na odcinku od stacji C14 „Stadion Narodowy” do projektowanej stacji E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Dodatkowo studium udzieli również informacji o założeniach lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych i szacunkowych kosztach inwestycji.

Wyłoniony zwycięzca tego postępowania będzie musiał poddać szczegółowej analizie trzy warianty przebiegu I etapu budowy linii M3 na Pradze-Południe:

  • Wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków     zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • Wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
  • Wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Analiza porównawcza wariantów przebiegu III linii metra musi zostać wykonana z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.

Schemat wariantów przebiegu linii M3 można znaleźć tutaj.

Więcej...

Czekamy na projekty nowych stacji podziemnej kolei

Firma Metroprojekt będzie projektantem dwóch stacji na I linii metra. Dokumentacja, niezbędna do uzyskania pozwoleń na budowę dla nowych przystanków podziemnej kolei – A12 Plac Konstytucji oraz A16 Muranów – powinna zostać przygotowana w ciągu dwóch lat. Dziś podpisano umowę z wyłonioną w przetargu pracownią.

Biuro Projektów „Metroporojekt” Sp. z o.o. otrzymało najwięcej punktów w ogłoszonym w maju przetargu i to z tą pracownią podpisana została umowa. Przygotowanie projektów będzie kosztować 7 364 010,00 zł brutto.

Dwa zadania
W ramach postępowania, podzielonego na dwa niezależne zadania, projektanci będą musieli wykonać prace przedprojektowe oraz przygotować projekt budowlany dla dwóch stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra, wraz z zaprojektowaniem niezbędnej rozbudowy lub przebudowy infrastruktury towarzyszącej (tunele, wentylatornie, systemy sterowania ruchem etc.). Wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w zakresie niezbędnym do uzyskania pozwolenia na budowę.

Nowe stacje na linii M1
Metroprojekt musiał przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Zgodnie z założeniami, w czasie pracy powinno być możliwe prowadzenie przejazdów eksploatacyjnych na linii M1 oraz dążenie do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej w czasie robót na powierzchni. Dokumentacja będzie przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku.

Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

Budowa dwóch stacji – Plac Konstytucji i Muranów – jest wskazana w aktualnym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę, Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.

Więcej...

Zobacz wszystkie aktualności