Raz, dwa trzy - W świecie metra jesteś TY!

Rozpoczynamy zapisy do III edycji zajęć edukacyjnych dla dzieci.

Gdzie i kiedy wyruszyły w swą pierwszą podróż pociągi metra? Po co komu metro i jak buduje się podziemne tunele? Kto jest liderem transportu podziemnego na świecie? Jak długa i zawiła jest historia metra w Warszawie? Z jaką prędkością poruszają się podziemne pociągi? Gdzie znajduje się najgłębsza stacja na świecie, a gdzie można pojechać najkrótszą linią metra? Do czego służy telefon z wielką czarną słuchawką? Komu i po co potrzebna jest żółta linia wymalowana wzdłuż każdego peronu?

Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć podczas bezpłatnych zajęć edukacyjnych „Raz, dwa, trzy - w świecie metra jesteś TY”. Zajęcia przygotowaliśmy z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym. Zapraszamy nauczycieli i uczniów klas II, III i IV. W czwartek, 29 listopada rozpoczynamy pierwsze zajęcia. Podobnie jak w roku ubiegłym do końca tego roku szkolnego zaplanowaliśmy 14 spotkań z naszymi młodymi pasażerami. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu z przerwą podczas ferii świątecznych i zimowych. Uczestników zajęć zaprosimy do sali konferencyjnej na stacji II linii metra Nowy Świat – Uniwersytet.

Zainteresowanych nauczycieli i wychowawców zapraszamy do zapoznania się z załączonym kalendarzem zajęć i naszą ofertą edukacyjną. Zgłoszenia na zajęcia w postaci załączonego formularza prosimy przesyłać na adres: edukacja@metro.waw.pl

Zgłoszenia przyjmujemy od: 24.10.2018r. Przypominamy, iż liczba dostępnych terminów zajęć edukacyjnych jest ograniczona. O udziale w zajęciach decydować będzie kolejność zgłoszeń. Informacje zwrotne zostaną przesłane do wszystkich zainteresowanych najpóźniej do dnia 5 listopada. Prosimy o cierpliwość. Szczegółowe informacje:

Zakres Tematyczny
Terminarz
Formularz Zgłoszeniowy

 

Więcej...

Budowa metra jest dobrze zabezpieczona – oświadczenie

W związku z przesłanym pismem o planowanym proteście podwykonawców realizujących kontrakty kolejowe, gdzie inwestorem jest PKP PLK wyrażamy zaniepokojenie i oburzenie sytuacją, w której ewentualny brak zabezpieczenia kontraktu na innych inwestycjach może negatywnie wpłynąć na realizację budowy metra

Miasto Stołeczne Warszawa, jako inwestor dobrze zabezpieczył budowę II linii metra – I etap realizacji odcinka wschodniego-północnego, specjalną gwarancją bankową, wypłacaną na każde żądanie inwestora, w wysokości ponad 50 mln zł.

Metro Warszawskie Sp. z o.o., jako inwestor zastępczy jest w stałym kontakcie z generalnym wykonawcą oraz bankiem, wystawiającym gwarancję bankową zabezpieczającą kontrakt oraz prowadzącym rachunek bankowy.

W celu kontroli należytego wykonania przedmiotu zamówienia przez wykonawcę, inwestor zastępczy wprowadził system, w którym zarejestrowanych jest łącznie 161 firm podwykonawczych, realizujących budowę II linii metra. Wystawione przez generalnego wykonawcę faktury opłacane są po kontroli wykonanych prac oraz po otrzymaniu oświadczeń od podwykonawców o uregulowaniu ich wymagalnych należności.

Jeszcze dziś, 17 października, zostanie wysłane także specjalne pismo w którym wszyscy podwykonawcy zostaną poinformowani o przysługującej im drodze wnioskowania o wypłatę należności, zgodnie z zapisami umowy oraz przy uwzględnieniu powszechnie obowiązujących przepisów, w szczególności art. 647(1) Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.) oraz art. 143c ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.).

W związku z powyższym uważamy za niedopuszczalną sytuację, w której podwykonawcy realizujący kontrakty dla PKP PLK, a nie związani umowami dotyczącymi budowy metra, planują blokadę tej inwestycji.

Więcej...

Metro Warszawskie obecne w Festiwalu „Przestrzeń wolności”

Metro Warszawskie uczestniczyło w Festiwalu „Przestrzeń wolności”, przygotowanym z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. To całodniowe, plenerowe wydarzenie organizowane przez Miasto Stołeczne Warszawa odbyło się 13 października br. na Krakowskim Przedmieściu i pl. Zamkowym. Kulminacyjnym punktem Festiwalu było zakopanie kapsuły czasu u zbiegu Krakowskiego Przedmieścia i ul. Karowej, w której znalazła się min. „Warszawska Księga Wolności” z wpisami tysięcy warszawiaków, flaga oraz mapy Warszawy. Otwarcie kapsuły planowane jest na 200-lecie niepodległości Polski w roku 2118.

Więcej...

Komentarz do artykułu

W nawiązaniu do artykułu jednego z tabloidów ukazującego zdjęcia zza płotu placu budowy stacji II linii metra i postawionego w nim pytania, gdzie są pracownicy, przypominamy: prace związane z budową metra w zdecydowanej większości odbywają się POD ZIEMIĄ. Dla lepszego rozeznania, publikujemy dzisiejsze zdjęcia. Z wnętrza budowanej stacji, gdzie odbywają się główne prace przy budowie metra.

Więcej...

Metro dotarło na Bródno

W piątek, 28 września, podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bródno. W ramach inwestycji powstaną m.in. blisko cztery kilometry tuneli łączących trzy kolejne stacje linii metra M2.

Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., która wygrała konkurs na wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje.

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem.

Przypomnijmy, że centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

Więcej...

Stacja Plac Wilsona - miejsce przyjazne Seniorom

W dniu 22 września br. w ramach Żoliborskich Dni Seniora odbyła się uroczysta gala połączona z uhonorowaniem laureatów konkursu: Miejsca Przyjazne Seniorom.

Wyróżnienia przyznawano w pięciu kategoriach na podstawie opinii zgłaszanych przez mieszkańców. W kategorii Publiczna Instytucja Obsługi Mieszkańców nagrodę otrzymała Spółka Metro Warszawskie ze wskazaniem na stację Plac Wilsona.

Bardzo dziękujemy za to niezwykłe wyróżnienie.

Więcej...

Dni otwarte budowy II linii metra

W niedzielę, 30 września, w godz. 11.00-15.00 zapraszamy na dzień otwarty na stacji C7 budowanej pod ul. Górczewską, pomiędzy wiaduktem linii kolejowej a ul. Syreny.

Kolejna stacja, rozbudowywanej II linii metra, otworzy swoje podwoje przed warszawiakami. Tym razem goście będą mogli zobaczyć jedną ze stacji wolskiego odcinka podziemnej kolei, tj. stację C7 Młynów.

 Dzień otwarty na stacji budowanej pod ul. Górczewską, pomiędzy wiaduktem linii kolejowej a ul. Syreny potrwa od godz. 11.00 do 15.00. Zwiedzający zejdą zbudowanym w stanie surowym wejściem na poziom -1, czyli na antresolę, a potem na poziom -2, czyli poziom techniczny. Będzie można zobaczyć, jak montowane są instalacje techniczne podziemnej kolei. Warunkiem udziału w wydarzeniu jest przyniesienie wydrukowanego i podpisanego regulaminu wydarzenia, który można znaleźć : 

Regulamin tutaj (PDF 144 KB)

Zasady uczestnictwa w dniu otwartym

Wejście na teren stacji będzie od strony ul. Syreny. Ze względu na stan etapu budowy, nie było możliwe przygotowanie trasy dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poruszających się na wózkach oraz dzieci wymagających w nich przewożenia. 

Zwiedzający nie mogą być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Wymagany jest odpowiedni strój:

  • kryte obuwie na twardej podeszwie;
  • długie spodnie;
  • kask ochronny oraz kamizelka odblaskowa (uczestnicy otrzymają na placu budowy).

Wykonawca ma prawo odmówić wstępu na budowę osobom, których zachowanie wskazuje na stan po spożyciu alkoholu lub środków odurzających, a strój nie jest zgodny z wymaganiami. Może też odmówić zwiedzającemu dalszej wycieczki po placu budowy, jeżeli kierowane przez niego prośby zostaną przez zwiedzającego zignorowane. Wszystkie ograniczenia są tylko i wyłącznie dla bezpieczeństwa zwiedzających.

Więcej...

Dni Transportu Publicznego z Metrem Warszawskim

Metro Warszawskie po raz kolejny współorganizowało i uczestniczyło w Dniach Transportu Publicznego, które odbyły się w dniach 22 i 23 września br. Tegoroczna edycja tej największej imprezy plenerowej, poświęconej komunikacji miejskiej w Warszawie, odbyła się w sobotę na terenie zajezdni autobusowej MZA R3 "Ostrobramska" przy ul. Ostrobramskiej 38, oraz w niedzielę 23 września 2018 r. na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.

22 września, w godzinach 10.00 - 17.00, na stoisku przygotowanym przez Metro Warszawskie, można było uzyskać informacje na temat rozbudowy II linii metra, w szczególności budowy I etapu odcinków: zachodniego i wschodniego-północnego, oraz planowanych inwestycji 3+2 i 3+Mory. Rozdawaliśmy również bezpłatne wejściówki upoważniające do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach (zwiedzanie STP odbyło w niedzielę 23 września), a najmłodsi mieli możliwość skorzystania z kącika dla dzieci gdzie mogli rozwiązywać quizy, zagadki z wiedzy o metrze, oraz zrobić wspólne zdjęcie z Krecikiem - naszą firmową maskotką.

W dniu 23 września, wszystkie osoby posiadające bezpłatne wejściówki mogły zwiedzać stację Techniczno – Postojową Kabaty, na co dzień niedostępną dla pasażerów. Około pół tysiąca warszawiaków w ciągu siedmiu godzin obejrzało Stację Techniczno – Postojową metra. Od godziny 10.00 każda ze zwiedzających grup miała okazję zobaczyć: punkt gdzie pociągi metra pod lasem kabackim wjeżdżają pod ziemię, naziemny tor próbny metra, elektrowozownię – miejsce, gdzie pociągi są naprawiane oraz pojazd ratownictwa technicznego Mercedes Benz–Unimog U400.

Wszystkim, którzy odwiedzili nas podczas Dni Transportu Publicznego dziękujemy i zapraszamy serdecznie na kolejne imprezy z naszym udziałem!

 

Więcej...

W niedzielę 16 września mieszkańcy Warszawy mieli okazję pożegnać tarcze TBM Maria i Krystyna, które drążyły tunele na odcinku zachodnim II linii metra na Woli

W niedzielę 16 września przy skrzyżowaniu ulic Kasprzaka i Karolkowej na warszawskiej Woli, w pobliżu stacji C09 Rondo Daszyńskiego odbyło się pożegnanie dwóch tarcz TBM. Wszyscy zainteresowani, którzy nas odwiedzili, mieli okazję zobaczyć z bliska obie tarcze, a także wykonać pamiątkowe zdjęcia. Oprócz możliwości obejrzenia tarcz, goście, którzy pojawili się na placu budowy otrzymali pamiątkowe numizmaty, wybite przez Metro Warszawskie specjalnie na tę okazję. Od 13:00 do 16:00 rozdaliśmy ponad 2.500 tysiąca monet! Dla najmłodszych zaś przygotowaliśmy konkursy rysunkowe oraz gadżety z logo Spółki. Jak zwykle, podczas takich wydarzeń, pracownicy Metra Warszawskiego udzielali informacji dotyczących aktualnie prowadzanej budowy odcinka wschodniego – północnego oraz zachodniego (3+3) oraz planów rozbudowy drugiej linii metra (3+2, 3+ MORY).

 

Dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili nas w niedzielę i zapraszamy na kolejne imprezy z naszym udziałem!

Więcej...

Zapraszamy na pożegnanie tarcz TBM

243 dni pod ziemią, wydrążone ponad 5000 metrów i 3315 ułożonych pierścieni obudowy tunelu. Tarcze TBM Krystyna i Maria, które ciężko pracowały na budowie odcinka pomiędzy przyszłą stacją Księcia Janusza a Rondem Daszyńskiego, idą na zasłużony odpoczynek. Zanim jednak to nastąpi, można je osobiście pożegnać, zrobić sobie z nimi zdjęcie i otrzymać pamiątkowy numizmat.

W niedzielę, 16 września w godz. 13.00-16.00, na placu budowy przy ul. M. Kasprzaka (u zbiegu z Karolkową), każdy będzie miał szansę stanąć oko w oko z potężnymi maszynami, które wydrążyły tunele metra.

Choć całe tarcze TBM mają niemal 100m długości, to ich zasadniczą częścią są głowice skrawające. To właśnie one, podczas swojej pracy pod ziemią „kroją” grunt. Teraz każdy będzie mógł je obejrzeć z bliska. Obie, ważące po 650 ton każda, spod ziemi wyjął ogromny dźwig i widać je w całej okazałości.

Odwiedzający będą mogli z bliska zobaczyć i dotknąć czoła tarcz Krystyna i Maria, które wydrążyły tunele metra na Woli, a także zrobić sobie z nimi pamiątkowe zdjęcie. Będzie można także obejrzeć prezentacje multimedialne o pracy budowniczych metra, a także wystawę zdjęć pokazujących ze szczegółami jak wygląda budowa tuneli przez tarczę TBM. Dla najmłodszych odbędą się specjalne warsztaty o pracy nad podziemną koleją. Będzie też niespodzianka – dla pierwszych 5000 osób przygotowaliśmy z okazji zakończenia drążenia tuneli rozbudowywanej II linii metra certyfikowany numizmat. Będzie można go otrzymać przy wejściu na plac budowy.

Tarcze na Woli budowały tunele od przyszłej stacji Księcia Janusza do ronda Daszyńskiego.  TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2545m tunelu, ze średnią prędkością 18m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541m tunele wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.

Więcej...