Jak metro pojedzie na Pragę-Południe?

We wtorek, 19 listopada, Komisja Przetargowa Metra Warszawskiego dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na opracowanie studium technicznego dla III linii metra na Pragę-Południe. Pierwsze efekty prac inżynierów poznamy po trzech miesiącach, od podpisania umowy.

Spośród pięciu ofert, które wpłynęły w postępowaniu, za najkorzystniejszą uznana została oferta Konsorcjum: Egis Poland Sp. z o.o. – Lider, „Transeko” Brzeziński, Dybicz, Szagala Sp.j., Egis Rail S.A. Projektant wycenił swoją pracę na kwotę 1 906 500,00zł zł brutto.

O wyborze zwycięzcy w 58% zdecydowała cena,  a także: doświadczenie koordynatora (18%), doświadczenie analityka ruchu (12%), doświadczenie planisty/urbanisty (6%) i doświadczenie projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%).

Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych pozostali oferenci mają teraz 10 dni na odwołanie się od decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Etap I - Praga

Zadaniem zwycięzcy postępowania będzie opracowanie dokumentacji, która odpowie na najważniejsze pytania dotyczące przebiegu i lokalizacji stacji III linii metra na odcinku od stacji C14 „Stadion Narodowy” do projektowanej stacji E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Dodatkowo studium udzieli również informacji o założeniach lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych i szacunkowych kosztach inwestycji.

Wyłoniony zwycięzca tego postępowania będzie musiał poddać szczegółowej analizie trzy warianty przebiegu I etapu budowy linii M3 na Pradze-Południe:

  • Wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków     zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • Wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
  • Wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Analiza porównawcza wariantów przebiegu III linii metra musi zostać wykonana z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.

Schemat wariantów przebiegu linii M3 można znaleźć tutaj.

Więcej...

Czekamy na projekty nowych stacji podziemnej kolei

Firma Metroprojekt będzie projektantem dwóch stacji na I linii metra. Dokumentacja, niezbędna do uzyskania pozwoleń na budowę dla nowych przystanków podziemnej kolei – A12 Plac Konstytucji oraz A16 Muranów – powinna zostać przygotowana w ciągu dwóch lat. Dziś podpisano umowę z wyłonioną w przetargu pracownią.

Biuro Projektów „Metroporojekt” Sp. z o.o. otrzymało najwięcej punktów w ogłoszonym w maju przetargu i to z tą pracownią podpisana została umowa. Przygotowanie projektów będzie kosztować 7 364 010,00 zł brutto.

Dwa zadania
W ramach postępowania, podzielonego na dwa niezależne zadania, projektanci będą musieli wykonać prace przedprojektowe oraz przygotować projekt budowlany dla dwóch stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra, wraz z zaprojektowaniem niezbędnej rozbudowy lub przebudowy infrastruktury towarzyszącej (tunele, wentylatornie, systemy sterowania ruchem etc.). Wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w zakresie niezbędnym do uzyskania pozwolenia na budowę.

Nowe stacje na linii M1
Metroprojekt musiał przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Zgodnie z założeniami, w czasie pracy powinno być możliwe prowadzenie przejazdów eksploatacyjnych na linii M1 oraz dążenie do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej w czasie robót na powierzchni. Dokumentacja będzie przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku.

Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

Budowa dwóch stacji – Plac Konstytucji i Muranów – jest wskazana w aktualnym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę, Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.

Więcej...

Pociąg testowy rozpoczął jazdy próbne na Woli

Pociąg testowy rozpoczął jazdy próbne na nowo wybudowanym, wolskim odcinku linii metra M2. To jedna z ostatnich faz budowy podczas której kontrolowana jest m.in. poprawność działania systemów podziemnej kolei.
W specjalnym przejeździe uczestniczył Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.
Testy systemów to jeden z ostatnich etapów budowy podziemnej kolei na Woli. W tym czasie specjalne pociągi będą poruszać się między torami odstawczymi za stacją Rondo Daszyńskiego, a komorą odstawczą za stacją Księcia Janusza. W czasie próbnych przejazdów kontrolowana jest nie tylko poprawność działania wszystkich urządzeń znajdujących się w nowych tunelach i na stacjach, ale także ich współdziałanie z systemami pokładowymi pociągów obsługujących linię. Równolegle z jazdami testowymi prowadzone są prace wykończeniowe na stacjach. Uzupełniane są panele ścian zatorowych, ostatnie elementy sufitów i oświetlenia. Finalnego kształtu nabierają również wejścia do stacji, na których montowane są szklane tafle, a na antresolach uzupełniane są elementy systemu informacji pasażerskiej.

Więcej...

Komunikat

 

W związku opublikowanymi w dniu 2 października 2019 r. informacjami na temat składowania materiałów budowlanych w obszarze Natura 2000 Metro Warszawskie Sp. z o.o. żąda zaprzestania rozpowszechniania nieprawdziwych informacji odnośnie pochodzenia wspomnianych materiałów.

Rury pokazane na zdjęciach nie pochodzą z budowy metra. Podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że na składowisku znajdują się dwa rodzaje rur: o średnicy 300 i 400 mm. Rury o średnicy 300 mm nigdy nie były zlokalizowane na placach budowy metra. Rury o średnicy 400 mm były przebudowywane w ul. Rembielińskiej i wciąż znajdują się na placu budowy.

Część pokazanych na zdjęciu rury to rury napowietrzne, które nie są stosowane podczas budowy metra.

Publikowanie niesprawdzonych, niepotwierdzonych i zakłamujących rzeczywistość informacji stoi w absolutnej sprzeczności z najwyższymi standardami w zakresie ochrony środowiska, które są stosowane i przestrzegane w procesie budowy metra przez Inwestora – Miasto Stołeczne Warszawa, Inwestora Zastępczego – Metro Warszawskie Sp. z o.o. oraz Generalnego Wykonawcę – firmę Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut Anonim Sirketi S.A. Oddział w Polsce.

Więcej...

Budowa metra i zmiany na ul. Górczewskiej

W weekend, 4-6 października, wykonawca II linii metra na Bemowie zmieni organizację ruchu na ul. Górczewskiej. Ruch w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich zostanie przełożony na północną jezdnię.

Na ul. Górczewskiej, na wysokości Urzędu Dzielnicy Bemowo, trwa budowa stacji metra C04 „Powstańców Śląskich”. Plac budowy objął północną jezdnię, a wykonawca dotychczas przebudował kolidujące instalacje podziemne. Teraz mogą rozpocząć się prace związane z budową samej stacji. Z tego powodu w najbliższych dniach organizacja ruchu w tym rejonie zostanie zmieniona. Wyłączona zostanie jezdnia południowa ul. Górczewskiej, a kierowcy pojadą jezdnią północną.

Ze względu na skomplikowany zakres zmian i konieczność zapewnienia w bezpieczeństwa w ruchu drogowym ich wprowadzanie potrwa cały weekend. Początek wdrażania nowej organizacji ruchu planowany jest na piątek, 4 października, o godz. 22.00. Wszystko powinno być gotowe w niedzielę, 6 października, ok. godz. 18.00.

Więcej...

Metro wybrało projektanta dwóch stacji na M1

Wczoraj (tj. 26 września 2019 r.) Komisja Przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na wykonanie prac przedprojektowych oraz projektu budowlanego dla dwóch stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na eksploatowanej I linii metra w Warszawie wraz z rozbudową i przebudową infrastruktury towarzyszącej.

Najwyższą końcową wartość punktową uzyskała oferta Biura Projektów "METROPROJEKT" Sp. z o.o. Projektant wycenił zakres prac na kwotę 7 364 010,00 zł brutto.
Kryteriami oceny w postępowaniu na budowę stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów było 60% doświadczenie projektantów, a w 40% cena.
Na przygotowanie i uzyskanie pozwolenia na budowę, Metro Warszawskie Sp. z o.o. przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy. Natomiast przewidziany kontraktem nadzór autorski skończy się w chwili odbioru końcowego robót budowlanych, ale nie później niż do końca 2026 roku.

W ramach postępowania, podzielonego na dwa niezależne zadania, projektanci będą musieli wykonać prace przedprojektowe oraz przygotować projekt budowlany dla dwóch stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na I linii metra, wraz z zaprojektowaniem niezbędnej rozbudowy lub przebudowy infrastruktury towarzyszącej (tunele, wentylatornie, systemy sterowania ruchem etc.). Wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w zakresie niezbędnym do uzyskania pozwolenia na budowę.
Zwycięzca postępowania będzie musiał przyjąć rozwiązania projektowe minimalizujące wpływ budowy nowych stacji na eksploatowaną linię i otoczenie. Zgodnie z założeniami dla projektantów, w czasie pracy, powinno być możliwe prowadzenie przejazdów eksploatacyjnych na linii M1 oraz dążenie do utrzymania przejezdności dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej w czasie robót na powierzchni. Dokumentacja musi być przygotowana w taki sposób, by umożliwić zakończenie inwestycji do 2026 roku.

Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

Zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych oferenci mają teraz 10 dni na odwołanie się od decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Więcej...

Dni Transportu Publicznego z Metrem Warszawskim

Metro Warszawskie po raz kolejny współorganizowało i uczestniczyło w Dniach Transportu Publicznego, które odbyły się w dniach 21 i 22 września br. Tegoroczna edycja tej największej imprezy plenerowej, poświęconej komunikacji miejskiej w Warszawie, odbyła się w sobotę na terenie zajezdni autobusowej MZA R3 "Ostrobramska" przy ul. Ostrobramskiej 38, oraz w niedzielę 22 września 2019 r. na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.

21 września, w godzinach 10.00 - 17.00, na stoisku przygotowanym przez Metro Warszawskie, można było uzyskać informacje na temat rozbudowy II linii metra,
w szczególności budowy I etapu odcinka zachodniego oraz inwestycji 2+3 i 3+Karolin. Rozdawaliśmy również bezpłatne wejściówki upoważniające do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach (zwiedzanie STP odbyło w niedzielę 22 września),
a najmłodsi mieli możliwość skorzystania z kącika dla dzieci gdzie mogli rozwiązywać quizy, zagadki z wiedzy o metrze, oraz zrobić wspólne zdjęcie z Krecikiem - naszą firmową maskotką.

W dniu 22 września, wszystkie osoby posiadające bezpłatne wejściówki mogły zwiedzać stację Techniczno – Postojową Kabaty, na co dzień niedostępną dla pasażerów. Około pół tysiąca warszawiaków w ciągu siedmiu godzin obejrzało Stację Techniczno – Postojową metra: punkt, gdzie pociągi metra wjeżdżają pod ziemię, naziemny tor próbny, elektrowozownię – miejsce, gdzie pociągi są naprawiane oraz pojazd ratownictwa technicznego Mercedes Benz–Unimog U400.

Wszystkim, którzy odwiedzili nas podczas Dni Transportu Publicznego dziękujemy i zapraszamy serdecznie na kolejne imprezy z naszym udziałem!

Więcej...

Dzień otwarty na budowie stacji metra C8 Płocka

W dniu 22 września 2019 roku, w godzinach 11.00 – 15.00 na terenie budowy stacji metra C8 Płocka, która powstaje u zbiegu ulic Płockiej i Wolskiej, zorganizowany został dzień otwarty. Zwiedzanie budowanej stacji było częścią warszawskich obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Odwiedzający przeszli m.in. po niemal gotowym odcinku ul. Płockiej, gdzie trwają intensywne prace przy odtworzeniu jezdni, chodników i zieleni. Następnie odwiedzający zeszli na peron, gdzie zaprezentowane zostały gotowe elementy wystroju stacji: podwieszane sufity, płyty lastryko, którymi wyłożony został peron, a także oświetlenie czy tablice informacyjne.

Oprócz zwiedzania stacji na odwiedzających czekały animacje dla dzieci – malowanie buziek, zabawy związane z budową metra oraz konkursy, w których wygrać można było gadżety firmowe z logo Spółki Metro Warszawskie. Na przygotowanym stoisku informacyjno- promocyjnym można było uzyskać szczegółowe informacje na temat budowy II linii metra w Warszawie oraz współfinansowania tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Dla zainteresowanych inwestycją przygotowane zostały materiały informacyjne, broszury i foldery poświęcone rozbudowie linii M2. 

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy spotkali się z nami na stacji metra Płocka.

Więcej...

Raz, dwa trzy - W świecie metra jesteś Ty!

Zaczynamy zapisy do III edycji zajęć edukacyjnych dla dzieci.

Czy wiesz gdzie narodziło się metro? Po co komu takie podziemne podróżowanie? Jak powstają tunele metra? A kto jest liderem transportu podziemnego na świecie? Jak długa i zawiła jest historia metra w Warszawie? A może wiesz, z jaką największą prędkością poruszają się pociągi pod ziemią? Gdzie znajduje się najgłębsza stacja na świecie, a gdzie można pojechać najkrótszą linią metra? Do czego służy żółty telefon z wielką czarną słuchawką? Komu i po co potrzebna jest żółta linia wymalowana wzdłuż każdego peronu? Takich pytań jest jeszcze bez liku.

Więcej...

Metrem na Targówek

W niedzielę, 15 września, pociągi metra zaczęły kursować nowym odcinkiem wybudowanym na Pradze-Północ i Targówku. Pierwsze pociągi metra pojawiły się na stacjach Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka około południa.

Uruchomieniu nowego odcinka towarzyszyły liczne atrakcje przygotowane przy wejściu na stację Targówek Mieszkaniowy. Od godziny 11.00 na warszawiaków czekali iluzjoniści i animatorzy, a także stoiska miejskich przewoźników.
Spółka Metro Warszawskie zorganizowała punkt promocyjno – informacyjny, w którym można było uzyskać szczegółowe informacje na temat zakończonej inwestycji. Dla zainteresowanych przygotowaliśmy ulotki i broszury. Przedstawiliśmy również prezentację i zdjęcia pokazujące wybrane etapy budowy 3 stacji odcinka wschodniego – północnego. Najmłodsi mieli możliwość skorzystania z kącika dla dzieci oraz zrobienia wspólnego zdjęcia z Krecikiem - naszą firmową maskotką. Na wszystkich odwiedzających nasze stoisko czekały słodkie niespodzianki przygotowane specjalnie na tę uroczystość – krówki oraz lizaki.

W wydarzeniach związanych z otwarciem trzech nowych stacji metra uczestniczył między innymi Prezydent m.st.Warszawy Rafał Trzaskowski.

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoisko i gorąco zachęcamy do korzystania z nowych stacji metra!

Więcej...