Akademia Sztuk Podziemnych na stacji metra Wilanowska

Stacja metra Wilanowska ponownie staje się miejscem promocji kultury i sztuki w przestrzeni miejskiej. Nowa galeria znajduje się po wschodniej stronie antresoli stacji i będzie funkcjonować pod nazwą „Akademia Sztuk Podziemnych”. To efekt współpracy Spółki Metro Warszawskie ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Społeczno - Kulturalnych Stacja Muranów - operatora galerii.

Więcej...

Dziękujemy za udział w pierwszym etapie konkursu „Nazwij nowe pociągi” !

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.
Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.
Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Czasowy Punkt Informacyjny budowy metra na Zaciszu

23 lipca tarcza TBM Maria rozpocznie drążenie tunelu między nowymi stacjami metra - Kondratowicza i Zacisze. W związku z tym 20 lipca otworzymy na Zaciszu dodatkowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra.

To już druga lokalizacja Punktu Informacyjnego na Targówku. Stworzyliśmy je, aby każdy mieszkaniec miał dogodne dla siebie miejsce z dostępem do bieżących informacji.

Czasowy Punkt Informacyjny zlokalizowany jest przy ul. Blokowej/Kanałowej, tuż obok bramy placu budowy. Pierwszy punkt pozostaje w tej samej lokalizacji przy ul. Bazyliańskiej 7 (boisko obok Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana), przy placu budowy stacji Bródno.

Czasowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra przy ul. Blokowej/Kanałowej czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-19:00.

W związku z uruchomieniem drugiej placówki skróceniu ulegają godziny pracy punktu przy Bazyliańskiej 7 - placówka będzie czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

Już od dziś przez całą dobę dla mieszkańców dostępny jest również specjalny numer telefonu 783 650 050 oraz e-mail:brodno@budowametra.pl 

Więcej...

Warszawiacy zdecydują o nazwie pociągu metra

Rusza konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy będą mogli zgłosić swoją nazwę dla nowych pociągów metra. Pomysły można przesyłać do 19 lipca za pomocną specjalnego formularza https://www.metro.waw.pl/dla-pasazerow/konkurs-nazwij-nowe-pociagi

Inspiro, Metropolis, Seria 81 – nazwy tych pociągów znają niemal wszyscy ich użytkownicy. To łącznie 75 pojazdów, które obsługują pierwszą i drugą linię metra.

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.

Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

 

Więcej...

Informacja dotycząca prac przygotowawczych związanych z III linią metra

W związku z toczącymi się pracami przygotowawczymi do budowy III linii metra w Warszawie /M3/ informujemy, że: 

  • na podstawie podpisanej w grudniu 2019 roku umowy na wykonanie Studium technicznego aktualnie prowadzona jest analiza dotycząca przebiegu linii M3 na terenie Pragi, która stanowi wyłącznie pierwszą część przebiegu całej linii M3;
  • kolejne etapy realizacji zakładają kontynuację linii M3 poprzez przejście przez Wisłę i połączenie z linią M1 w rejonie stacji Wilanowska;
  • inwestycja  M3 - etap Praga ma zagwarantowane finansowanie w Wieloletniej Prognozie Finansowej w wysokości 1.185.500.000 zł.- (wkład własny m.st. Warszawy) zgodnie z Uchwałą nr XXIV/682/2019 z 13 grudnia 2019 roku.

Więcej...

Analizujemy trzecią linię metra

Otrzymaliśmy raport wstępny do Studium Technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Tym samym poddana analizie została obsługa transportowa drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy, z bardzo intensywną zabudową mieszkaniową.

Budowa metra na Pradze-Południe umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław.

Więcej...

Kości prehistorycznych zwierząt na budowie metra

Mamut bądź słoń leśny oraz prażubr - fragmenty tych zwierząt odnaleziono podczas budowy II linii metra po prawej stronie Wisły.

Budowa odcinka wschodniego linii M2 dostarcza bardzo ciekawych znalezisk. Dzięki bezpośredniemu nadzorowi archeologicznemu nad tą inwestycją kolejne znaleziska nie blokują postępu prac: eksperci zajmują się nimi zaraz po ich odnalezieniu, zabierają je, a ekipa budowy metra szybko wraca do pracy w danym miejscu.

Czaszka prażubra na Bródnie

Na stacji Bródno, na wysokości bloku położonego przy ul. Kondratowicza 19, na głębokości około 15 m odkryto wśród mas piasku rzecznego czaszkę najprawdopodobniej prażubra. To górna część czaszki z dwoma rogami.

Rozpiętość rogów zwierzęcia to 90 cm. Maksymalna rozpiętość rogów współczesnych żubrów to 70-80 cm, zaś u prażubra wynosiła ona średnio od 100 do 120 cm. Odkryty fragment czaszki należał więc najpewniej do osobnika stosunkowo młodego.

Kości prażubra i mamuta na Zaciszu

Z kolei na stacji Zacisze w trakcie prac na poziomie –2 (na głębokości około 9 m) odkryto dwa dobrze zachowane kręgi oraz kilka drobnych fragmentów kości. Szczątki pochodzą prawdopodobnie od prażubra bądź tura.

Na tej samej stacji wydobyto też fragmenty ciosu ssaka słoniowatego - mamuta bądź słonia leśnego. Zwierzęta te żyły na terenie Polski w plejstocenie, czyli epoce lodowcowej.

Szczątki trafiły do Państwowego Muzeum Archeologicznego, gdzie zostały zabezpieczone. Badacze ustalają teraz, do jakiego gatunku należał cios. Jest to jeden z największych znanych ciosów – w obwodzie ma ok. 51 cm, co oznacza, że było to starsze zwierzę.

Nie są to pierwsze takie znaleziska podczas budowy II linii metra. W 2018 r. przy stacji Płocka na Woli odnaleziono duże fragmenty szkieletu słonia leśnego. Znalezisko ma 115-132 tys. lat. Jak ustalili badacze, zwierzę miało ponad cztery metry wysokości i ważyło aż siedem ton

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...

Kamień węgielny na budowie II linii metra na Bemowie

Na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny. Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, Prezydenta m.st. Warszawy, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Powstańców Śląskich (C04).

– Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Umowa na budowę II linii metra na Bemowie podpisana została 15 listopada 2018 roku. Obejmuje budowę zachodniego odcinka II linii metra od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Wartość kontraktu to prawie miliard złotych. Wykonawca zadeklarował realizację prac w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się w IV kwartale 2021 roku.

W kierunku zachodnim powstanie ok. 2 km trasy. Planowane stacje to: Ulrychów (C05) pod ul. Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej i C.H. Wola Park oraz Powstańców Śląskich (C04) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich (C04) na ul. Świętokrzyską potrwa ok. 14 minut. Odcinek II linii metra z Woli na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Składają się na niego dwie stacje, dwa odcinki szlakowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C04, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C06.   Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią.

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...

Stanowisko dot. artykułu Gazety Stołecznej "Pozwolenia Wojewody nie dotarły od miesiąca"

Odnosząc się do dzisiejszego artykułu „Pozwolenia Wojewody nie dotarły od miesiąca”, opublikowanego na łamach Gazety Stołecznej, można odnieść wrażenie, że Autor nie dostrzega lub pomija fakty związane z pandemią koronawirusa.  Już w marcu zaobserwowaliśmy, że skutkiem sytuacji epidemicznej oraz wprowadzonych przez stosowne władze niezbędnych ograniczeń jest spowolnienie lub wstrzymanie niektórych procesów na budowach. Zjawisko to nie dotyczyło wyłącznie inwestycji związanych z budową linii M2, lecz również innych inwestycji w kraju.

Powyższa sytuacja wpływa bezpośrednio na prace związane z realizacją drugiej linii metra w Warszawie. Obostrzenia i wprowadzony reżim sanitarny wpłynął na zasadnicze zmniejszenie liczby dostępnych  pracowników oraz wymusił zmiany w organizacji i tempie pracy. Zmniejszeniu  lub całkowitemu zablokowaniu uległa dostępność materiałów konstrukcyjno – budowlanych. Występują ograniczenia w transporcie krajowym i międzynarodowym.

Spowolnieniu uległy także procesy uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń. Zjawisko to spowodowane było zmniejszoną obsadą etatową we wszystkich podmiotach i urzędach. Większość urzędów wprowadziła pracę zdalną, wykluczając bezpośredni kontakt z interesantami.

Dlatego też w celu zapewnienia ciągłości prowadzenia inwestycji, związanej z budową II linii metra w Warszawie, pozostajemy w stałym kontakcie z Generalnym Wykonawcą odnośnie bezpośredniego wpływu tych ograniczeń na proces budowlany. Podejmujemy wszelkie starania, by tak ważna inwestycja była kontynuowana.

Więcej...

Metro na Bródnie – tarcza TBM Maria rozpoczęła pracę

W poniedziałek, 4 maja, od wczesnych godzin porannych trwały prace, związane z rozruchem wielotonowej maszyny TBM Maria. Tym samym rozpoczął się proces drążenia tunelu, łączącego powstającą stację Bródno z przystankiem Trocka. Postęp pracy tarcz będzie można śledzić w Internecie.

Więcej...