Tarcze na Bródnie już pod ziemią

Jeszcze rozruch i testy, a potem start – Anna i Maria są już pod ziemią. Głowice tarczy TBM, ważące 415 ton każda, zostały opuszczone do szybu startowego na stacji C21 na budowie II linii metra na Bródnie.

Operacja opuszczania głowic tarcz pierwotnie miała rozpocząć się o godz. 9.00. Niestety silne podmuchy wiatru, zagrażające bezpieczeństwu procesu, zmusiły wykonawcę do przeniesienia procedury na wieczór. Około godz. 20.30 wznowiono przygotowania do przeprowadzenia operacji. Tym razem się udało. Tarcza TBM Maria spoczęła w specjalnej „kołysce” na dnie szybu startowego około godz. 22.00, a TBM Anna o godz. 2.30. W celu opuszczenia tarcz wykorzystano specjalistyczny dźwig, którego masa wynosiła 350 ton (do tego dochodzi ok. 500 ton obciążenia).

Zadaniem tarcz TBM będzie wydrążenie tuneli od stacji Bródno do stacji Trocka. Pierwsza z nich – Maria rozpocznie drążenie na początku kwietnia, Anna ruszy w ślad za nią po około miesiącu.

Tarcza TBM to maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Tarcze są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony), następnie tą samą drogą trafiają elementy zaplecza i dodatkowych instalacji.

Głowice tarcz zostały umieszczone w specjalnie przygotowanych miejscach w szybie startowym, na głębokości blisko 14 metrów. Teraz przez około miesiąc będzie trwał ich ostateczny montaż i  łączenie z zapleczem oraz instalacjami zapewniającymi m.in. zasilanie, powietrze oraz odprowadzającymi urobek. Czoło maszyny wyposażone jest w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek, poprzez podajnik ślimakowy, przenoszony jest na taśmociąg, a nim transportowany jest do miejsca składowania. W części czoła tarczy znajdują się także siłowniki hydrauliczne, służące do przesuwania tarczy. Na zapleczu technicznym jest zaś mostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu.

Tarcze wykorzystywane do drążenia tuneli w Warszawie mają średnicę 6,3m, długość 97 metrów i wagę ponad 600 ton. Składają się z dwóch części: czoła tarczy (ok. 12m długości i waga 415 ton) oraz zaplecza technicznego o długości 85 metrów.

Wykonawca zakłada, że tarcza będzie poruszała się ze średnią prędkością kilkunastu metrów na dobę. Zakończenie drążenia tuneli przewidziano na grudzień br.

Całkowita długość obu tuneli do wydrążenia to 5785 m., długość odcinka – 3,9 km.

Tunele warszawskiego metra drążą w sumie 4 tarcze TBM: Anna, Maria, Krystyna i Elisabetta. Dwie ostatnie jeszcze w tym roku rozpoczną drążenie tuneli łączących stację Księcia Janusza z nowo budowanymi stacjami Ulrychów (Wola) i Powstańców Śląskich (Bemowo).

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...

Metro się łączy

Od 8 do 15 marca pociągi metra na linii M2 będą kursowały na skróconej trasie Trocka – Rondo ONZ. W tym czasie prowadzone będą prace związane z integracją systemów funkcjonującej linii z nowym odcinkiem na Woli.

Otwarcie zachodniego odcinka II linii metra coraz bliżej. Przed nami ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka z trzema stacjami na Woli – Płocka, Młynów i Księcia Janusza .Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. Testowanie będzie prowadzone z udziałem jeżdżących pociągów, dlatego stacja Rondo Daszyńskiego musi zostać zamknięta.

Wprowadzone będą zmiany w funkcjonowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Pociągi metra na linii M2 będą kursowały na trasie skróconej Trocka – Rondo ONZ. W godzinach szczytu będą przyjeżdżały na stacje nie rzadziej niż co 3 min 30 sek. Jednocześnie zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu tramwajów linii 11 oraz autobusów linii 105, 155, 178 i 255.

Autobusy linii 105 będą kursowały tylko na trasie podstawowej OS. GÓRCZEWSKA – BROWARNA; nie będą realizowały kursów na krótszej trasie OS. GÓRCZEWSKA – RONDO DASZYŃSKIEGO. W ich miejsce zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa Z-5 na trasie:

Z-5: OS. GÓRCZEWSKA - Górczewska - Lazurowa - Połczyńska - Wolska – M. Kasprzaka - Prosta - Świętokrzyska - Marszałkowska - CENTRUM - Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – E. Plater - Świętokrzyska - Prosta – M. Kasprzaka - Wolska - Połczyńska - Lazurowa - Górczewska - OS. GÓRCZEWSKA.

Autobusy linii 155, 178 (w przypadku kursów skróconych PKP URSUS/SKOROSZE – RONDO DASZYŃSKIEGO) i 255 będą kursowały na trasie wydłużonej. Od ronda I. Daszyńskiego pojadą ul. Prostą i Świętokrzyską do przystanku końcowego na ulicy E. Plater.

Kursowanie tramwajów linii 11 zostanie zawieszone i zastąpi je zastępcza linia tramwajowa 40. Tramwaje będą kursowały w dni powszednie – od 9 do 13 marca, w godzinach szczytu komunikacyjnego. Rano będą obsługiwały trasę: PIASKI – W. Broniewskiego - al. W. Reymonta - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska - Skierniewicka – M. Kasprzaka - Prosta - RONDO ONZ - al. Jana Pawła II - Broniewskiego – PIASKI, a po południu: PIASKI – W. Broniewskiego - al. Jana Pawła II - RONDO ONZ - Prosta – M. Kasprzaka - Skierniewicka - Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – PIASKI. Tramwaje linii 40 będą podjeżdżały na przystanki co około 8 minut.

Dodatkowo, w noce z soboty na niedzielę, z 7 na 8 i z 14 na 15 marca, od ok. godz. 0.30 do końca kursowania, zostaną zamknięte stacje M2: Świętokrzyska, Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Metro będzie kursowało na trasie skróconej Trocka – Nowy Świat-Uniwersytet.

Zostanie uruchomiona autobusowa linia zastępcza ZA METRO. Autobusy będą kursowały od północy do godz. 3.00 na trasie: METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK - Zajęcza - Dobra - Tamka – M. Kopernika - Świętokrzyska - Prosta - RONDO DASZYŃSKIEGO - Prosta - Świętokrzyska – M. Kopernika - Tamka - Wybrzeże Kościuszkowskie - Zajęcza - METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co około 15 minut.

Więcej...

Puchary VII edycji Zawodów o Puchar Krecika rozdane!

W minioną niedzielę, 2 lutego na terenie Ośrodka Szczęśliwice w Warszawie odbyła się już siódma Edycja Zawodów o Puchar Krecika zorganizowana wspólnie przez Spółkę Metro Warszawskie, Stołeczne Centrum Sportu Aktywna Warszawa oraz Warszawski Klub Narciarski.

Pomimo wyjątkowej, jak na tę porę roku wiosennej aury, tegoroczna VII edycja przyciągnęła blisko 200 zarówno małych jak i dużych miłośników nart, którzy przybyli na Górkę Szczęśliwicką by poczuć dreszcz adrenaliny. Kibicowało im liczne grono rodzin i przyjaciół.

Zawody otworzyła Pani Renata Kaznowska Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Zawody rozegrano w konkurencji slalom gigant. Narciarze klasyfikowani byli w 5 kategoriach wiekowych, z podziałem na grupy dziewczynek i chłopców. Uczestnikom każdej kategorii wiekowej rozegranej podczas VII Edycji Zawodów o Puchar Krecika zostały wręczone puchary za miejsca I – III. Wszyscy zawodnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz pakiety startowe – zimowe czapki i szaliki oraz tradycyjnie maskotki warszawskiego metra – pluszowe kreciki.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w Zawodach.
Dziękujemy wszystkim obecnym za stworzenie wspaniałej atmosfery podczas Zawodów.

Więcej...

Nowe pociągi dla warszawskiego metra

Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego będą podróżowali nowoczesnymi, energooszczędnymi i ekologicznymi składami metra. W dniu 30 stycznia, Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka na dostawę nawet 45 nowych pociągów metra.

Pierwsze z nich wyjadą na linie w drugiej połowie 2021 roku.

Podpisana umowa dotyczy zakupu największej liczby pociągów w historii warszawskiego metra. Zgodnie z zapisami kontraktu pierwsze z 37 fabrycznie nowych składów, z zamówienia podstawowego, powinny trafić do Warszawy w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów. Ostatni skład ma dotrzeć do stolicy po 53 miesiącach. Za dostawę 45 pociągów konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka otrzyma 1,308 mld zł netto.

Zakup pociągów jest dofinansowywany z dwóch projektów unijnych: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.

Składy przyjazne pasażerom i środowisku

Nowe pociągi, choć będą składały się z sześciu wagonów, to ich wnętrze będzie jednoprzestrzenne. Dzięki temu pasażerowie będą mogli swobodnie poruszać się po całym składzie. Oprócz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, pojazdy będą również wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. W pociągach zostaną zainstalowane m.in. wysuwane rampy, niwelujące odstęp między krawędzią peronu, a pociągiem, co ułatwi dostęp osobom poruszającym się na wózkach. Wagony będą spełniać najnowsze standardy bezpieczeństwa, a także będą wyposażone w system monitoringu. Pociągi Skody będą zabierały nawet 1500 pasażerów.

Ważnym elementem postępowania była również ekologiczna eksploatacja. Dlatego też cena stanowiła jedynie o 50 proc. oceny ofert. Wśród punktowanych składowych oferty znalazły się także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.), a także ekologia (4 proc).

W pociągach Skody istotnym z punktu widzenia kosztów eksploatacji pociągów, jest system rekuperacji czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii.

Dodatkowo składy będą miały wydłużone okresy między przeglądami technicznymi. Składy serii 81 przegląd podstawowy muszą przechodzić co 20 godzin, Alstom Metropolis co tydzień, zaś składy Inspiro przeglądy podstawowe przechodzą co około dwa miesiące. Zgodnie z deklaracją producenta pociągi Skoda przegląd będą przechodzić co 130 dni, czyli raz na około cztery miesiące.

Więcej...

Zmiany na ul. Górczewskiej

W piątek, 24 stycznia w południe wykonawca wolskiego odcinka II linii metra otworzy fragment ul. Górczewskiej w rejonie stacji Księcia Janusza. Połączenie z arterią odzyskają ulice E. Ciołka, Księcia Janusza i Jana Olbrachta. Swoje trasy zmienią autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego.
Stacje wolskiego odcinka II linii metra – „Płocka”, „Młynów” i „Księcia Janusza” – są już gotowe. Trwa proces pozyskiwania niezbędnych opinii i zgód. Pierwsi pasażerowie powinni skorzystać z nowego odcinka linii M2 wiosną 2020 roku. Kierowcy mogą już jeździć ul. Płocką. Warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich pracują w rejonie stacji „Młynów”. Na odcinku od ul. Syreny do Młynarskiej częściowo zakończyli już przebudowę odwodnienia, aktualnie trwają intensywne roboty brukarskie.

Więcej...

Pierwsze elementy tarcz TBM w drodze na Bródno

Elementy tarcz TBM Anna i Maria są już w drodze na budowę metra na Bródnie. To stamtąd na przełomie marca i kwietnia ruszy pierwsza tarcza drążąca tunele w kierunku stacji Trocka. Dzisiejszej nocy, z 14 na 15 stycznia, rozpoczęły się transporty fragmentów ponad 615-tonowej maszyny.

Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka linii M2 oraz fragmentów na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 615 ton, długości niemal 100 metrów i wysokości 6,4 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tubingów przy ul. Marywilskiej.

Od dzisiejszej nocy rozpoczęły się transporty pierwszej z tarcz na stację C21 Bródno, gdzie budowany jest szyb startowy. Montaż tarcz będzie prowadzony na placu budowy, a następnie tarcze zostaną opuszczone do szybu startowego. Po zakończeniu montażu i rozruchu na przełomie marca i kwietnia ruszy pierwsza tarcza drążąca tunele w kierunku stacji Trocka, zaś po około miesiącu w ślad za nią ruszy drugi TBM.

Nocami kolejne elementy tarczy TBM będą przewożone transportem specjalnym na plac budowy stacji C21 Bródno. Na odcinku bródnowskim tunele będą drążyły TBM Anna i TBM Maria.

Długość tuneli północno-wschodniego odcinka drugiej linii metra to 5787 metrów. Daje to 3858 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.

Więcej...

Umowa na studium techniczne dla M3 na Pragę-Południe podpisana

Studium techniczne dla linii metra M3 w pierwszym etapie obejmie Pragę-Południe. Zgodnie z założeniami podpisanej właśnie umowy w ciągu roku poznamy odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z przebiegiem i lokalizacją podziemnej kolei na odcinku Stadion Narodowy – Gocław.

Do przetargu na opracowanie studium technicznego dla III linii metra przez Pragę-Południe zgłosiło się pięciu wykonawców. Komisja Przetargowa Metra Warszawskiego za najkorzystniejszą uznała ofertę Konsorcjum:Egis Poland Sp. z o.o. – Lider, „Transeko” Brzeziński, Dybicz, Szagala Sp.j., Egis Rail S.A. O wyborze zwycięzcy w 58% zdecydowała cena, a także: doświadczenie koordynatora (18%), doświadczenie analityka ruchu (12%), doświadczenie planisty/urbanisty (6%) i doświadczenie projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%).

Zadaniem wyłonionego wykonawcy będzie szczegółowa analiza trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3:

  • wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków     zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
  • wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Już po trzech miesiącach otrzymamy wstępny raport zawierający:

  • wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji;
  • informacje o otoczeniu planowanej trasy;
  • uwarunkowania transportowe i techniczne;
  • możliwości realizacyjne;
  • powiązania stacji z innymi środkami komunikacji.

W ciągu 12 miesięcy powstanie pełne opracowanie, które zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.

Projektanci za swoją pracę otrzymają kwotę 1 906 500,00zł zł brutto.

Dzięki pozyskaniu studium technicznego możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych do budowy linii metra M3. Na dalszych etapach wykonane zostaną m.in. badania geologiczne, opracowane studium wykonalności, wykonane projekty koncepcyjne oraz budowlane dla inwestycji.

 

Więcej...

Świąteczne metro rusza na trasę

W tym roku, 6 grudnia, ponownie został uruchomiony świąteczny pociąg w metrze. Wyruszył ze stacji Trocka o godzinie 8.35.
Skład przyozdobiony dekoracjami związanymi z Bożym Narodzeniem pojawił się stacjach II linii podziemnej kolei. Będzie go można spotkać od 6 grudnia do 6 stycznia, w ciągu całego dnia kursowania.
Na wagonach pociągu Inspiro oprócz typowo świątecznych ozdób znajdują się także warszawskie motywy:  Syrenka, most Świętokrzyski, Kolumna Zygmunta i Stare Miasto, misie z warszawskiego ZOO.
Warszawki pociąg świąteczny będzie jeździł wyłącznie po linii M2, jednakże dla pasażerów korzystających z linii M1 metro również przygotowano atrakcję. Od soboty, 7 grudnia, na pierwszej nitce podziemnej kolei pojawi się skład-niespodzianka.
W Mikołajki, dniu inauguracji świątecznego pociągu, pasażerowie podziemnej kolei byli częstowani cukierkami i pierniczkami w pociągach i na wybranych stacjach metra.

Więcej...

Wmurowano kamień węgielny pod budowę metra na Bródnie

Na budowie północno-wschodniego odcinka II linii metra przyszedł czas na wmurowanie kamienia węgielnego. Podczas uroczystości na przyszłej stacji C21 Bródno metalowa tuba z aktem erekcyjnym została umieszczona w stropie podziemnego przystanku.

Na stacji C21 Bródno rozpoczęły się prace przy budowie poziomu -1, czyli przyszłej antresoli stacji. To właśnie tam odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod tę inwestycję. Stacja Bródno jest największym placem budowy, a zarazem najważniejszym. Tu znajdować się będzie szyb startowy dla dwóch maszyn TBM, które na początku przyszłego roku rozpoczną drążenie podziemnych tuneli.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku kontraktem na północno-wschodnim odcinku metra wybudowane zostaną trzy stacje: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza oraz C21 Bródno. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za podziemnym przystankiem Bródno powstaje również hala z komorą rozjazdów i 11 torów odstawczych. Na trasie podziemnej kolei wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Realizatorem tego wartego 1 397 895 000 zł kontraktu jest konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Prace budowlane zakończą się we wrześniu 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...

Informacja dotycząca otwarcia odcinka zachodniego II linii metra

W związku z pojawiającymi się pytaniami informujemy, że w celu dotrzymania deklarowanego terminu otwarcia 3 stacji odcinka wolskiego II linii metra dla pasażerów wiosną 2020r. zaistniała konieczność zmiany planu działań zmierzających do uzyskania pozwoleń na użytkowanie. Przewidywany termin uruchomienia obsługi pasażerów to 04 kwietnia 2020 /sobota/. Poniżej przedstawiamy harmonogram działań w sprawie otwarcia 3 stacji odcinka wolskiego II linii metra:

· 29 listopada 2019 - zakończenie prac budowlanych wynikających z podpisanego kontraktu;
· grudzień 2019 – styczeń 2020 - odbiory służb zewnętrznych (m.in. Sanepid, Państwowa Straż Pożarna);
· styczeń 2020 – zakończenie odbiorów;
· luty 2020 – złożenie wniosków o wydanie pozwolenia na użytkowanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
· luty – marzec 2020 – niezbędne procedury prawne
· 4 kwietnia 2020 /sobota/ – otwarcie odcinka.

W dniu 29 października 2019r. Generalny Wykonawca, firma Gulermak, przedłożył protokół konieczności, w którym wskazuje na brak możliwości prowadzenia testów wewnętrznych przez Wykonawcę w związku z niezrealizowaniem w ustalonym terminie podstawowego przyłącza energetycznego do stacji C07 (aktualnie stacja posiada przyłącze energetyczne o mniejszej mocy) przez INNOGY Stoen operator Sp. z o.o. Tym samym niemożliwe jest także przeprowadzenie wymaganych prawem odbiorów w trakcie obowiązującego terminu prowadzenia prac budowlanych.

W związku z powyższym, aby uruchomić odcinek wolski w deklarowanym terminie podjęta została decyzja o zmianie kolejności działań wg harmonogramu przedstawionego powyżej.
Taki harmonogram umożliwi otwarcie stacji: Płocka, Młynów i Ks. Janusza w czasie 4 miesięcy od zakończenia prac budowlanych, a więc w terminie porównywalnym do odcinka wschodniego.
Ze względów proceduralnych oraz uwzględniając doświadczenia z procedury odbioru 3 stacji odcinka wschodniego II linii przewidujemy wpisanie powyższego harmonogramu do dokumentacji kontraktowej.

Więcej...