Piknik pn. „Bezpiecznie wracamy do szkoły” z Metrem Warszawskim

W sobotę, 26 września br. Metro Warszawskie uczestniczyło w pikniku profilaktyczno-prozdrowotnym pod nazwą „Bezpiecznie wracamy do szkoły” zorganizowanym w Parku Górczewska przez Urząd Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy. 

Podczas wydarzenia Spółka Metro Warszawskie zorganizowała punkt informacyjny, gdzie można było uzyskać szczegółowe informacje na temat rozbudowy II linii metra w Warszawie oraz współfinansowania tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Dla zainteresowanych inwestycją przygotowane zostały materiały informacyjne, broszury i ulotki na temat drugiego etapu rozbudowy II linii metra na odcinku zachodnim (projekt 2+3). Najmłodsi mieli możliwość zrobienia wspólnego zdjęcia z Krecikiem - naszą firmową maskotką. 

Wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoisko serdecznie dziękujemy.

Więcej...

Pierwszy rok wschodniego odcinka M2

Ponad trzy kilometry długości. Z najbardziej wysuniętej na wschód stacji do Śródmieścia w niespełna kwadrans. Ponad 4,8 mln pasażerów. Mowa o wschodnim odcinku linii metra M2. Dziś mija rok od oddania do użytku stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

W niedzielę, 15 września 2019 roku mieszkańcy Pragi-Północ i Targówka oraz podwarszawskich Ząbek, Marek i Radzymina zyskali szybkie połączenie z centrum Warszawy i intensywnie rozwijającą się Wolą – wschodni odcinek drugiej linii metra z trzema stacjami – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

Więcej...

Mieszkańcy wybrali nazwę dla nowych pociągów metra

Zakończył się konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy wybierali nazwę dla nowych pociągów metra. Walka była zacięta, warszawiacy oddali niemal 8 tys. głosów. Nowe składy będą nosić nazwę „Varsovia”.

Z propozycji nadesłanych przez mieszkańców Warszawy komisja w drodze głosowania wyłoniła 5  nazw. Oprócz nazw wybranych przez Komisję do głosowania przedstawiona została również nazwa zgłoszona przez dostawcę nowych składów, firmę Skoda.

Na nazwy, które zostały przedstawione do głosowana: MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt, mieszkańcy Warszawy oddali 7698 głosów

Zwycięska okazała się nazwa „Varsovia”, która w sumie zdobyła 2038 głosów, co daje prawie 26,5 proc. z całości.

Autorka zwycięskiej nazwy otrzymała dyplom i pakiet gadżetów od Metra Warszawskiego. Dodatkowo weźmie udział w pierwszym przejeździe nowym pociągiem.

45 nowych, sześciowagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Zagłosuj na nazwę pociągu

Zakończył się trzeci etap konkursu „Nazwij nowe pociągi”. Z propozycji nadesłanych przez mieszkańców Warszawy, Komisja w drodze głosowania wyłoniła 5 nazw.

Oprócz nazw wybranych przez Komisję do głosowania przedstawiona została również nazwa zgłoszona przez konsorcjum Škoda Trasnportation a.s. oraz Škoda Vagonka a.s.

Na nazwy, które zostały przedstawione do głosowana: MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt mieszkańcy Warszawy oddali 7698 głosówGłosowanie odbyło się w terminie 10-23.08.2020

Informacja o zwycięskiej nazwie zostanie ogłoszona przez Komisję w terminie do 15 września.

Więcej...

Dodatkowe informacje dotyczące realizacji inwestycji w czasie epidemii COVID-19

W związku z niektórymi komentarzami dotyczącymi wpływu epidemii COVID-19 na inwestycję związaną z budową linii M2 wyjaśniamy, że w czerwcu 2020r. Sejm RP uchwalił ustawę tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Jej głównym celem jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Tarcza 4.0 wpływa także na regulacje dotyczące prawa zamówień publicznych.

Mając na celu ochronę przedsiębiorców i miejsc pracy daje ona możliwość zmiany umowy w sytuacji, gdy:

  • okoliczności związane z COVID-19 mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
  • okoliczności związane z COVID-19 rzeczywiście wpływają na wykonanie umowy.

Regulacja ta uniemożliwia przerzucenie na wykonawcę całości odpowiedzialności za realizację zamówienia w sytuacji związanej z wystąpieniem epidemii koronawirusa.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Tarczy 4.0  ustawodawca miał na celu „stworzenie gwarancji,  w szczególności  dla  wykonawców,  że  postanowienia  umów  o  udzielenie zamówień  publicznych  będą  uwzględniały  zmianę  warunków  społeczno-gospodarczych wywołaną  COVID-19 (…)”. W sytuacji, gdy przepisy nakładają na wykonawcę obowiązek niezwłocznego informowania o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na realizację umowy, niezbędnym staje się podpisanie aneksu do umowy. Tym samym Tarcza 4.0 uniemożliwia traktowanie utrudnień spowodowanych epidemią koronawirusa jako wyłącznego problemu wykonawcy. 

Aneks wprowadza rozwiązania uwzględniające interesy obydwu stron i pozwalające na bezpieczną realizację umowy.

Budowa kolejnych odcinków linii M2 w Warszawie nie jest jedyną inwestycją, która musi zmagać się ze skutkami ograniczeń wywołanych przez epidemię koronawirusa. Ma on wpływ także na inne inwestycje:

Więcej...

Informacja o wydłużeniu czasu realizacji budowy metra

Ograniczenia wprowadzone z powodu epidemii koronawirusa spowodowały spowolnienie lub wstrzymanie niektórych prac budowlanych linii M2. Taka sytuacja nie dotyczy tylko budowy metra w Warszawie, lecz również innych inwestycji w kraju.

Większość urzędów wprowadziła pracę zdalną, wykluczając bezpośredni kontakt z mieszkańcami czy przedsiębiorcami. Zmniejszona obsada we wszystkich podmiotach i urzędach spowodowała spowolnienie procesów uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń, a tym samym kontynuowania procesu budowy.

Specjaliści pod reżimem sanitarnym
Obostrzenia i wprowadzony reżim sanitarny wpłynął na zmniejszenie liczby dostępnych pracowników oraz wymusił zmiany w organizacji i tempie pracy. Generalny Wykonawca – firma Gulermak jest spółką międzynarodową. Jak każda firma o zasięgu globalnym uzależniona jest od międzynarodowego łańcucha dostaw i transportu.

Dotyczy to zwłaszcza obsady tarcz TBM, gdzie pracują obecnie pracownicy ponad 10 narodowości, pochodzący z trzech kontynentów. Zamknięcie granic skutkowało brakiem wykwalifikowanych ekip niezbędnych do uruchomienia i obsługi czterech tarcz TBM, drążących tunele warszawskiego metra.

Wstrzymane dostawy i „niespodzianki” z czasów wojny
W czasach wielomiesięcznego zamknięcia granic na całym świecie, niemal całkowitego wstrzymania ruchu pasażerskiego oraz ograniczeń w produkcji i transporcie materiałów nie było możliwe skuteczne realizowanie części prac.

Dodatkowo podczas prowadzenia prac budowlanych wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej.

Wykonawca poprosił o dodatkowy czas
Z tych powodów wykonawca wystąpił o przyznanie dodatkowego czasu na realizację inwestycji związanej z rozbudową linii M2. Zgodnie z przedstawionymi dokumentami zaproponowane przez Wykonawcę wydłużenie czasu na ukończenie robót wynosi - w zależności od odcinka - od 8 do 18 miesięcy. Najdłuższe przesunięcie będzie dotyczyło ostatniego odcinka linii M2 – Mory.

Zgłoszenie konieczności wydłużenia czasu na ukończenie robót jest procedurą uregulowaną prawnie, zaś jej warunki są opisane w umowie.

Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja jest teraz szczegółowo analizowana, zaś po rozpatrzeniu zasadności roszczeń możliwe będzie wskazanie dat zakończenia inwestycji.

Wspólna determinacja
Metro wraz z wykonawcą robót na bieżąco podejmują działania organizacyjne, których celem jest skrócenie czasu realizacji inwestycji. Wszystkim zależy na jak najszybszym ukończeniu linii M2 w Warszawie.

Korzystając z doświadczeń z odbioru 3 stacji na warszawskiej Woli, Metro Warszawskie planuje wdrożyć analogiczny tok postępowania związany z kontrolą i odbiorami technicznymi obiektów. Rozwiązanie to pozwoli na skrócenie czasu pomiędzy zakończeniem prac budowlanych a uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i uruchomieniem obsługi pasażerów.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 - roboczo nazwanej "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Powstańców Śląskich" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

 

Więcej...

Akademia Sztuk Podziemnych na stacji metra Wilanowska

Stacja metra Wilanowska ponownie staje się miejscem promocji kultury i sztuki w przestrzeni miejskiej. Nowa galeria znajduje się po wschodniej stronie antresoli stacji i będzie funkcjonować pod nazwą „Akademia Sztuk Podziemnych”. To efekt współpracy Spółki Metro Warszawskie ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Społeczno - Kulturalnych Stacja Muranów - operatora galerii.

Więcej...

Dziękujemy za udział w pierwszym etapie konkursu „Nazwij nowe pociągi” !

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.
Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.
Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Czasowy Punkt Informacyjny budowy metra na Zaciszu

23 lipca tarcza TBM Maria rozpocznie drążenie tunelu między nowymi stacjami metra - Kondratowicza i Zacisze. W związku z tym 20 lipca otworzymy na Zaciszu dodatkowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra.

To już druga lokalizacja Punktu Informacyjnego na Targówku. Stworzyliśmy je, aby każdy mieszkaniec miał dogodne dla siebie miejsce z dostępem do bieżących informacji.

Czasowy Punkt Informacyjny zlokalizowany jest przy ul. Blokowej/Kanałowej, tuż obok bramy placu budowy. Pierwszy punkt pozostaje w tej samej lokalizacji przy ul. Bazyliańskiej 7 (boisko obok Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana), przy placu budowy stacji Bródno.

Czasowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra przy ul. Blokowej/Kanałowej czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-19:00.

W związku z uruchomieniem drugiej placówki skróceniu ulegają godziny pracy punktu przy Bazyliańskiej 7 - placówka będzie czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

Już od dziś przez całą dobę dla mieszkańców dostępny jest również specjalny numer telefonu 783 650 050 oraz e-mail:brodno@budowametra.pl 

Więcej...

Warszawiacy zdecydują o nazwie pociągu metra

Rusza konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy będą mogli zgłosić swoją nazwę dla nowych pociągów metra. Pomysły można przesyłać do 19 lipca za pomocną specjalnego formularza https://www.metro.waw.pl/dla-pasazerow/konkurs-nazwij-nowe-pociagi

Inspiro, Metropolis, Seria 81 – nazwy tych pociągów znają niemal wszyscy ich użytkownicy. To łącznie 75 pojazdów, które obsługują pierwszą i drugą linię metra.

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.

Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

 

Więcej...