Metro Warszawskie wspiera zbiórkę komputerów dla warszawskich uczniów

Spółka Metro Warszawskie włączyła się w akcję pn. „Zbiórka Komputerów dla Warszawskich Uczniów”, zorganizowaną przez Młodzieżową Radę m. st. Warszawy, przy współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz wsparciu Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.

Akcja polega na zbiórce sprzętu IT, komputerów i innych akcesoriów, dla uczniów i uczennic warszawskich placówek oświatowych.

W dniu 14 grudnia, w siedzibie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń,  mieszczącego się przy ulicy Starej w Warszawie, Metro Warszawskie przekazało 50 sztuk komputerów Szkole Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego zlokalizowanej na warszawskim Targówku.

Jest nam niezmiernie miło, że mogliśmy przyłączyć się do tej wspaniałej i niezwykle potrzebnej inicjatywy. 

Więcej...

Ośnieżony mikołajkowy pociąg metra

Z godnie z coroczną tradycją, w Mikołajki, na linie metra wyjechał specjalny pociąg. W tym roku jest on skromniejszy i symboliczny. Ma jednak przypominać o zbliżających się Świętach. Mamy nadzieję, że będzie cieszył Wasze oczy.

Więcej...

392,5 mln na transport przyjazny środowisku

Warszawskie metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz ING na zakup nawet 45 nowoczesnych pociągów metra. To pierwszy w Polsce tego typu projekt w ramach programu Zielonych Miast EBOR.

Jego zadaniem jest działanie na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości życia oraz wspieranie zrównoważonego transportu publicznego.

Metro Warszawskie od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska - unowocześniając i modernizując I linię metra, prowadząc inwestycję budowy drugiej linii oraz dokonując zakupów nowoczesnych, posiadających rozwiązania proekologiczne pociągów. Mieszkańcy Warszawy bardzo chętnie korzystają z rozbudowywanej II linii metra - codziennie przewożonych jest około 200 tys. pasażerów.

Już niedługo podziemny transport publiczny w Warszawie będzie docierał swoim zasięgiem do 40proc. ogółu mieszkańców. Dlatego tak ważna jest nowa dostawa pociągów, która uzupełni tabor na II linii oraz pozwoli częściowo zastąpić najstarszy tabor na I linii.

Produkcja pierwszych pociągów z zamówionej dostawy jest już w toku.

Więcej...

Metro M1 na krótszej trasie 7-8 listopada

Na najbliższy weekend, 7 – 8 listopada, zaplanowane zostały prace remontowe na pierwszej linii metra. Podziemna kolej będzie jeździła na trasie skróconej, a pasażerów przewiozą autobusy zastępcze.

Remont podstacji trakcyjno-energetycznej na stacji Imielin potrwa od początku kursowania linii dziennych w sobotę do końca kursowania w niedzielę. W tym czasie pociągi linii M1 będą jeździły na trasie STOKŁOSY – MŁOCINY.

Pasażerowie będą mogli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Trasa linii ZM1:

ZM1: METRO KABATY – al. Komisji Edukacji Narodowej – METRO URSYNÓW.

Ponadto zmienią się trasy autobusów linii: 710, 724 i 742, dzięki czemu nadal będzie można nimi dojechać bezpośrednio do metra, do stacji Stokłosy:

710, 724, 742: PIASECZNO (KOŚCIELNA) / PIASECZNO (GERBERA) / GÓRA KALWARIA (RYNEK) – … – Wąwozowa – al. Komisji Edukacji Narodowej – J. Ciszewskiego – URSYNÓW PŁD. (powrót: URSYNÓW PŁD. – al. Komisji Edukacji Narodowej – Wąwozowa – (…).

Organizacja komunikacji (plik PDF; 1,6 MB)

Więcej...

Piknik pn. „Bezpiecznie wracamy do szkoły” z Metrem Warszawskim

W sobotę, 26 września br. Metro Warszawskie uczestniczyło w pikniku profilaktyczno-prozdrowotnym pod nazwą „Bezpiecznie wracamy do szkoły” zorganizowanym w Parku Górczewska przez Urząd Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy. 

Podczas wydarzenia Spółka Metro Warszawskie zorganizowała punkt informacyjny, gdzie można było uzyskać szczegółowe informacje na temat rozbudowy II linii metra w Warszawie oraz współfinansowania tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Dla zainteresowanych inwestycją przygotowane zostały materiały informacyjne, broszury i ulotki na temat drugiego etapu rozbudowy II linii metra na odcinku zachodnim (projekt 2+3). Najmłodsi mieli możliwość zrobienia wspólnego zdjęcia z Krecikiem - naszą firmową maskotką. 

Wszystkim, którzy odwiedzili nasze stoisko serdecznie dziękujemy.

Więcej...

Pierwszy rok wschodniego odcinka M2

Ponad trzy kilometry długości. Z najbardziej wysuniętej na wschód stacji do Śródmieścia w niespełna kwadrans. Ponad 4,8 mln pasażerów. Mowa o wschodnim odcinku linii metra M2. Dziś mija rok od oddania do użytku stacji Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

W niedzielę, 15 września 2019 roku mieszkańcy Pragi-Północ i Targówka oraz podwarszawskich Ząbek, Marek i Radzymina zyskali szybkie połączenie z centrum Warszawy i intensywnie rozwijającą się Wolą – wschodni odcinek drugiej linii metra z trzema stacjami – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.

Więcej...

Mieszkańcy wybrali nazwę dla nowych pociągów metra

Zakończył się konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy wybierali nazwę dla nowych pociągów metra. Walka była zacięta, warszawiacy oddali niemal 8 tys. głosów. Nowe składy będą nosić nazwę „Varsovia”.

Z propozycji nadesłanych przez mieszkańców Warszawy komisja w drodze głosowania wyłoniła 5  nazw. Oprócz nazw wybranych przez Komisję do głosowania przedstawiona została również nazwa zgłoszona przez dostawcę nowych składów, firmę Skoda.

Na nazwy, które zostały przedstawione do głosowana: MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt, mieszkańcy Warszawy oddali 7698 głosów

Zwycięska okazała się nazwa „Varsovia”, która w sumie zdobyła 2038 głosów, co daje prawie 26,5 proc. z całości.

Autorka zwycięskiej nazwy otrzymała dyplom i pakiet gadżetów od Metra Warszawskiego. Dodatkowo weźmie udział w pierwszym przejeździe nowym pociągiem.

45 nowych, sześciowagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Zagłosuj na nazwę pociągu

Zakończył się trzeci etap konkursu „Nazwij nowe pociągi”. Z propozycji nadesłanych przez mieszkańców Warszawy, Komisja w drodze głosowania wyłoniła 5 nazw.

Oprócz nazw wybranych przez Komisję do głosowania przedstawiona została również nazwa zgłoszona przez konsorcjum Škoda Trasnportation a.s. oraz Škoda Vagonka a.s.

Na nazwy, które zostały przedstawione do głosowana: MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt mieszkańcy Warszawy oddali 7698 głosówGłosowanie odbyło się w terminie 10-23.08.2020

Informacja o zwycięskiej nazwie zostanie ogłoszona przez Komisję w terminie do 15 września.

Więcej...

Dodatkowe informacje dotyczące realizacji inwestycji w czasie epidemii COVID-19

W związku z niektórymi komentarzami dotyczącymi wpływu epidemii COVID-19 na inwestycję związaną z budową linii M2 wyjaśniamy, że w czerwcu 2020r. Sejm RP uchwalił ustawę tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Jej głównym celem jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Tarcza 4.0 wpływa także na regulacje dotyczące prawa zamówień publicznych.

Mając na celu ochronę przedsiębiorców i miejsc pracy daje ona możliwość zmiany umowy w sytuacji, gdy:

  • okoliczności związane z COVID-19 mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
  • okoliczności związane z COVID-19 rzeczywiście wpływają na wykonanie umowy.

Regulacja ta uniemożliwia przerzucenie na wykonawcę całości odpowiedzialności za realizację zamówienia w sytuacji związanej z wystąpieniem epidemii koronawirusa.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Tarczy 4.0  ustawodawca miał na celu „stworzenie gwarancji,  w szczególności  dla  wykonawców,  że  postanowienia  umów  o  udzielenie zamówień  publicznych  będą  uwzględniały  zmianę  warunków  społeczno-gospodarczych wywołaną  COVID-19 (…)”. W sytuacji, gdy przepisy nakładają na wykonawcę obowiązek niezwłocznego informowania o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na realizację umowy, niezbędnym staje się podpisanie aneksu do umowy. Tym samym Tarcza 4.0 uniemożliwia traktowanie utrudnień spowodowanych epidemią koronawirusa jako wyłącznego problemu wykonawcy. 

Aneks wprowadza rozwiązania uwzględniające interesy obydwu stron i pozwalające na bezpieczną realizację umowy.

Budowa kolejnych odcinków linii M2 w Warszawie nie jest jedyną inwestycją, która musi zmagać się ze skutkami ograniczeń wywołanych przez epidemię koronawirusa. Ma on wpływ także na inne inwestycje:

Więcej...

Informacja o wydłużeniu czasu realizacji budowy metra

Ograniczenia wprowadzone z powodu epidemii koronawirusa spowodowały spowolnienie lub wstrzymanie niektórych prac budowlanych linii M2. Taka sytuacja nie dotyczy tylko budowy metra w Warszawie, lecz również innych inwestycji w kraju.

Większość urzędów wprowadziła pracę zdalną, wykluczając bezpośredni kontakt z mieszkańcami czy przedsiębiorcami. Zmniejszona obsada we wszystkich podmiotach i urzędach spowodowała spowolnienie procesów uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń, a tym samym kontynuowania procesu budowy.

Specjaliści pod reżimem sanitarnym
Obostrzenia i wprowadzony reżim sanitarny wpłynął na zmniejszenie liczby dostępnych pracowników oraz wymusił zmiany w organizacji i tempie pracy. Generalny Wykonawca – firma Gulermak jest spółką międzynarodową. Jak każda firma o zasięgu globalnym uzależniona jest od międzynarodowego łańcucha dostaw i transportu.

Dotyczy to zwłaszcza obsady tarcz TBM, gdzie pracują obecnie pracownicy ponad 10 narodowości, pochodzący z trzech kontynentów. Zamknięcie granic skutkowało brakiem wykwalifikowanych ekip niezbędnych do uruchomienia i obsługi czterech tarcz TBM, drążących tunele warszawskiego metra.

Wstrzymane dostawy i „niespodzianki” z czasów wojny
W czasach wielomiesięcznego zamknięcia granic na całym świecie, niemal całkowitego wstrzymania ruchu pasażerskiego oraz ograniczeń w produkcji i transporcie materiałów nie było możliwe skuteczne realizowanie części prac.

Dodatkowo podczas prowadzenia prac budowlanych wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej.

Wykonawca poprosił o dodatkowy czas
Z tych powodów wykonawca wystąpił o przyznanie dodatkowego czasu na realizację inwestycji związanej z rozbudową linii M2. Zgodnie z przedstawionymi dokumentami zaproponowane przez Wykonawcę wydłużenie czasu na ukończenie robót wynosi - w zależności od odcinka - od 8 do 18 miesięcy. Najdłuższe przesunięcie będzie dotyczyło ostatniego odcinka linii M2 – Mory.

Zgłoszenie konieczności wydłużenia czasu na ukończenie robót jest procedurą uregulowaną prawnie, zaś jej warunki są opisane w umowie.

Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja jest teraz szczegółowo analizowana, zaś po rozpatrzeniu zasadności roszczeń możliwe będzie wskazanie dat zakończenia inwestycji.

Wspólna determinacja
Metro wraz z wykonawcą robót na bieżąco podejmują działania organizacyjne, których celem jest skrócenie czasu realizacji inwestycji. Wszystkim zależy na jak najszybszym ukończeniu linii M2 w Warszawie.

Korzystając z doświadczeń z odbioru 3 stacji na warszawskiej Woli, Metro Warszawskie planuje wdrożyć analogiczny tok postępowania związany z kontrolą i odbiorami technicznymi obiektów. Rozwiązanie to pozwoli na skrócenie czasu pomiędzy zakończeniem prac budowlanych a uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i uruchomieniem obsługi pasażerów.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 - roboczo nazwanej "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Powstańców Śląskich" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

 

Więcej...