25 rocznica uruchomienia pierwszej linii metra

Rok 2020 jest dla Metra Warszawskiego rokiem szczególnym, nie tylko ze względu na trwającą rozbudowę II linii oraz niedawne otwarcie dla pasażerów kolejnych trzech stacji na Woli, ale także ze względu na 25-tą rocznicę uruchomienia metra w Warszawie, przypadającą 7 kwietnia.

To właśnie tego dnia, 7 kwietnia 1995 roku, o godzinie 12.35 na linię M1 wyruszyły pierwsze pociągi. Przez pierwsze trzy lata funkcjonowania metra w Warszawie, przejazd podziemną kolejką możliwy był na trasie od stacji Kabaty do Politechniki. W ciągu następnych lat, linia M1 stopniowo wydłużała się. Kolejny fragment tej linii, do stacji Centrum oddany został do dyspozycji pasażerów w 1998 roku, do stacji Ratusz-Arsenał w 2001 roku, w 2003 roku do stacji Dworzec Gdański, a w 2005 roku do Placu Wilsona. Zakończenie budowy całej pierwszej linii metra, od Kabat do węzła przesiadkowego na Młocinach, nastąpiło w dniu 25 października 2008 roku, kiedy to zakończona została budowa odcinka bielańskiego. Obecnie, na tej trasie podróżuje ponad 550 tys. osób dziennie.  Z linii M2 codziennie korzysta około 215 tys. pasażerów. Jej  pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim czyli centralny odcinek II linii metra,  udostępniony został pasażerom 8 marca 2015 roku. Od tego czasu II linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku, oraz o trzy na Woli, z których korzystać możemy od kilku dni.

Sieć metra jest stale rozbudowywana. Kolejne odcinki M2 na Bródno (3 stacje) oraz na Bemowo (2 stacje) są w trakcie budowy, a ostatni odcinek z trzema stacjami wraz ze Stacją Techniczno Postojową Karolin, jest obecnie projektowany. Do końca 2023 roku wszystkie prace budowlane na II linii metra powinny się zakończyć. System metra w Warszawie będzie miał 46 km trasy i 42 stacje, z których codziennie korzystać będzie nawet milion pasażerów.

Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii w kierunku Pragi Południe. Dotarcie metrem w ten rejon miasta możliwe będzie poprzez wykorzystanie trzeciego peronu stacji M2 Stadion Narodowy. To tu pasażerowie będą mogli w wygodny sposób przesiąść się z trzeciej na drugą linię metra. W połowie grudnia 2019 podpisana została umowa na opracowanie Studium Technicznego dla tego zamierzenia.

Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji. W połowie września 2019 roku wyłoniony został Wykonawca prac przedprojektowych oraz projektów budowlanych. Dzięki powstaniu tych stacji wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami skróci się do ok. 700 metrów.

Z rozbudową sieci metra wiąże się konieczność zakupu nowego taboru, którym podróżują pasażerowie. Poza pociągami Inspiro, dostarczonymi przez wyłonioną w postępowaniu przetargowym firmę Siemens, po drugiej linii kursować będą pociągi wyprodukowane przez Skodę. 30 stycznia 2020 roku rozstrzygnięty został przetarg na zakup 37 pociągów, z opcją rozszerzenia go o dodatkowe 8 składów. Pierwszy pociąg Skody powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku, czyli na 2 lata przed ukończeniem rozbudowy całej II linii metra.

Warszawskie metro na stałe wpisało się w krajobraz naszego miasta, realizując od 25 lat przewozy pasażerskie na najwyższym poziomie. Z okazji jubileuszu, w Galerii Multimedialnej znajdującej się na stacji Świętokrzyska, od 7 do 21 kwietnia wyświetlana będzie animacja poświęcona 25-leciu metra w Warszawie.

Więcej...

Uruchamiamy wolskie stacje metra

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza już jutro będą otwarte. Tym samym linia metra M2 wydłużyła się o trzy kolejne przystanki. Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.

Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2 – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas.

Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metra o 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzi i brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jest Młynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem do pobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest Księcia Janusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.

Film z przejazdu wolskim odcinkiem metra można obejrzeć na profilu m.st. Warszawy na Facebooku.

Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy, a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dzięki sprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymanie zakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.

Najważniejsze momenty dla budowy odcinka wolskiego:

  • 23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE;
  • 29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;
  • 25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy, wprowadzenie objazdów;
  • 23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;
  • kwiecień 2017 r. – rozpoczęcie prac przy murkach prowadzących i ścianach szczelinowych;
  • 11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w strop górny stacji Księcia Janusza;
  • 18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM do komory startowej;
  • 3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli nowego odcinka;
  • 28 listopada 2018 r. – budowniczowie metra natrafiają na kości prehistorycznego ssaka;
  • styczeń 2019 r. – rozpoczęcie montażu torowiska;
  • luty 2019 r. – rozpoczęcie układania kamiennych posadzek i wykańczania pomieszczeń technicznych stacji;
  • 29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;
  • 4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie wolskiego odcinka.

 Wolski odcinek metra to m.in.:

  • tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;
  • tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;
  • stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc.;
  • stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc.;
  • stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze 188 480,9 m sześc.;
  • całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 m sześc.;
  • stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;

TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.

Na razie, z uwagi na epidemię koronawirusa, plany kompleksowych zmian w komunikacji naziemnej - związanych z przedłużeniem metra - zostały odłożone. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.

Więcej...

Samica słonia leśnego zostaje na Płockiej

W trakcie głębienia korpusu stacji metra Płocka natrafiono na kilka dużych kości szczątków samicy słonia leśnego. Kopię znaleziska będzie można oglądać w gablocie na antresoli stacji.

Jest tonajstarsze jak do tej pory odkrycie archeologiczne na budowie linii M2 i zostało dobrze upamiętnione. W pobliżu miejsca odkrycia kości, na ścianie antresoli stacji Płocka, znajduje się pamiątkowa tablica, a w podłodze umieszczono przeszkloną gablotę. To właśnie tam, we wtorek, 31 marca, dr Wojciech Borkowski, zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie złożył model znalezionej kości. stawu biodrowego. Od teraz wartościowe znalezisko będą mogli oglądać także mieszkańcy, korzystający z podziemnej kolei. Do sierpnia w gablocie pojawią się kolejne modele fragmentów odnalezionego szkieletu. Prehistorycznego ssaka upamiętnia również mural na kamienicy przy ul. Skierniewickiej.

Samica słonia leśnego

28 listopada 2018 r. podczas budowy stacji Płocka znaleziono siedem dużych kości. Specjaliści z Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie – po wstępnych oględzinach znaleziska – uznali, że są to fragmenty miednicy oraz kończyn ssaka kopalnego, który prawdopodobnie należał do rodziny słoniowatych. Odkryte szczątki leżały sześć metrów pod powierzchnią ziemi. Ich wiek wstępnie oszacowano na około 100-120 tysięcy lat.

Kości leżały w warstwie osadów organicznych, powstałych na dnie zbiornika wodnego - rynny żoliborsko-szczęśliwickiej. To wąskie jezioro, o szerokości około 300–750 m, które rozciągało się od Żoliborza, przez Wolę, aż do Okęcia. Istniało przede wszystkim w czasie interglacjału eemskiego (132–115 tys. lat temu), czyli cieplejszego okresu pomiędzy zlodowaceniem środkowopolskim a północnopolskim. Jego klimat można porównać z dzisiejszym.

Na podstawie analizy porównawczej kości oraz warunków, w których zalegały, archeolodzy uznali, że są to szczątki słonia leśnego (Palaeoloxodon antiquus). Ssaki te żyły na terenach Polski w czasach plejstocenu (zwanego często epoką lodowcową). Mierzyły nawet cztery i pół metra wzrostu i ważyły do siedmiu ton.

Wkrótce metrem na Wolę

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza przechodzą ostatnią fazę odbiorów. Posiadają już pozytywne opinie kontroli Państwowej Staży Pożarnej i Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Na stacjach zatrzymują się także pociągi, choć jeszcze bez pasażerów. Przejazdy prowadzone są w ramach szkolenia maszynistów. Ruch pociągów z pasażerami rozpocznie się po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, które jest wydawane przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Film z przejazdu wolskim odcinkiem metra można obejrzeć na profilu m.st. Warszawy na Facebooku.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...

Tarcze na Bródnie już pod ziemią

Jeszcze rozruch i testy, a potem start – Anna i Maria są już pod ziemią. Głowice tarczy TBM, ważące 415 ton każda, zostały opuszczone do szybu startowego na stacji C21 na budowie II linii metra na Bródnie.

Operacja opuszczania głowic tarcz pierwotnie miała rozpocząć się o godz. 9.00. Niestety silne podmuchy wiatru, zagrażające bezpieczeństwu procesu, zmusiły wykonawcę do przeniesienia procedury na wieczór. Około godz. 20.30 wznowiono przygotowania do przeprowadzenia operacji. Tym razem się udało. Tarcza TBM Maria spoczęła w specjalnej „kołysce” na dnie szybu startowego około godz. 22.00, a TBM Anna o godz. 2.30. W celu opuszczenia tarcz wykorzystano specjalistyczny dźwig, którego masa wynosiła 350 ton (do tego dochodzi ok. 500 ton obciążenia).

Zadaniem tarcz TBM będzie wydrążenie tuneli od stacji Bródno do stacji Trocka. Pierwsza z nich – Maria rozpocznie drążenie na początku kwietnia, Anna ruszy w ślad za nią po około miesiącu.

Tarcza TBM to maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Tarcze są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony), następnie tą samą drogą trafiają elementy zaplecza i dodatkowych instalacji.

Głowice tarcz zostały umieszczone w specjalnie przygotowanych miejscach w szybie startowym, na głębokości blisko 14 metrów. Teraz przez około miesiąc będzie trwał ich ostateczny montaż i  łączenie z zapleczem oraz instalacjami zapewniającymi m.in. zasilanie, powietrze oraz odprowadzającymi urobek. Czoło maszyny wyposażone jest w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek, poprzez podajnik ślimakowy, przenoszony jest na taśmociąg, a nim transportowany jest do miejsca składowania. W części czoła tarczy znajdują się także siłowniki hydrauliczne, służące do przesuwania tarczy. Na zapleczu technicznym jest zaś mostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu.

Tarcze wykorzystywane do drążenia tuneli w Warszawie mają średnicę 6,3m, długość 97 metrów i wagę ponad 600 ton. Składają się z dwóch części: czoła tarczy (ok. 12m długości i waga 415 ton) oraz zaplecza technicznego o długości 85 metrów.

Wykonawca zakłada, że tarcza będzie poruszała się ze średnią prędkością kilkunastu metrów na dobę. Zakończenie drążenia tuneli przewidziano na grudzień br.

Całkowita długość obu tuneli do wydrążenia to 5785 m., długość odcinka – 3,9 km.

Tunele warszawskiego metra drążą w sumie 4 tarcze TBM: Anna, Maria, Krystyna i Elisabetta. Dwie ostatnie jeszcze w tym roku rozpoczną drążenie tuneli łączących stację Księcia Janusza z nowo budowanymi stacjami Ulrychów (Wola) i Powstańców Śląskich (Bemowo).

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...

Metro się łączy

Od 8 do 15 marca pociągi metra na linii M2 będą kursowały na skróconej trasie Trocka – Rondo ONZ. W tym czasie prowadzone będą prace związane z integracją systemów funkcjonującej linii z nowym odcinkiem na Woli.

Otwarcie zachodniego odcinka II linii metra coraz bliżej. Przed nami ostatnie prace związane z integracją systemów działającej linii oraz nowego odcinka z trzema stacjami na Woli – Płocka, Młynów i Księcia Janusza .Testy obejmą połączenie systemów całoliniowych obu odcinków, sprawdzenie poprawności ich działania, komunikację z Centralną Dyspozytornią zlokalizowaną na STP Kabaty. Testowanie będzie prowadzone z udziałem jeżdżących pociągów, dlatego stacja Rondo Daszyńskiego musi zostać zamknięta.

Wprowadzone będą zmiany w funkcjonowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Pociągi metra na linii M2 będą kursowały na trasie skróconej Trocka – Rondo ONZ. W godzinach szczytu będą przyjeżdżały na stacje nie rzadziej niż co 3 min 30 sek. Jednocześnie zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu tramwajów linii 11 oraz autobusów linii 105, 155, 178 i 255.

Autobusy linii 105 będą kursowały tylko na trasie podstawowej OS. GÓRCZEWSKA – BROWARNA; nie będą realizowały kursów na krótszej trasie OS. GÓRCZEWSKA – RONDO DASZYŃSKIEGO. W ich miejsce zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa Z-5 na trasie:

Z-5: OS. GÓRCZEWSKA - Górczewska - Lazurowa - Połczyńska - Wolska – M. Kasprzaka - Prosta - Świętokrzyska - Marszałkowska - CENTRUM - Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – E. Plater - Świętokrzyska - Prosta – M. Kasprzaka - Wolska - Połczyńska - Lazurowa - Górczewska - OS. GÓRCZEWSKA.

Autobusy linii 155, 178 (w przypadku kursów skróconych PKP URSUS/SKOROSZE – RONDO DASZYŃSKIEGO) i 255 będą kursowały na trasie wydłużonej. Od ronda I. Daszyńskiego pojadą ul. Prostą i Świętokrzyską do przystanku końcowego na ulicy E. Plater.

Kursowanie tramwajów linii 11 zostanie zawieszone i zastąpi je zastępcza linia tramwajowa 40. Tramwaje będą kursowały w dni powszednie – od 9 do 13 marca, w godzinach szczytu komunikacyjnego. Rano będą obsługiwały trasę: PIASKI – W. Broniewskiego - al. W. Reymonta - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska - Skierniewicka – M. Kasprzaka - Prosta - RONDO ONZ - al. Jana Pawła II - Broniewskiego – PIASKI, a po południu: PIASKI – W. Broniewskiego - al. Jana Pawła II - RONDO ONZ - Prosta – M. Kasprzaka - Skierniewicka - Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – PIASKI. Tramwaje linii 40 będą podjeżdżały na przystanki co około 8 minut.

Dodatkowo, w noce z soboty na niedzielę, z 7 na 8 i z 14 na 15 marca, od ok. godz. 0.30 do końca kursowania, zostaną zamknięte stacje M2: Świętokrzyska, Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Metro będzie kursowało na trasie skróconej Trocka – Nowy Świat-Uniwersytet.

Zostanie uruchomiona autobusowa linia zastępcza ZA METRO. Autobusy będą kursowały od północy do godz. 3.00 na trasie: METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK - Zajęcza - Dobra - Tamka – M. Kopernika - Świętokrzyska - Prosta - RONDO DASZYŃSKIEGO - Prosta - Świętokrzyska – M. Kopernika - Tamka - Wybrzeże Kościuszkowskie - Zajęcza - METRO CENTRUM NAUKI KOPERNIK. Autobusy będą podjeżdżały na przystanki co około 15 minut.

Więcej...

Puchary VII edycji Zawodów o Puchar Krecika rozdane!

W minioną niedzielę, 2 lutego na terenie Ośrodka Szczęśliwice w Warszawie odbyła się już siódma Edycja Zawodów o Puchar Krecika zorganizowana wspólnie przez Spółkę Metro Warszawskie, Stołeczne Centrum Sportu Aktywna Warszawa oraz Warszawski Klub Narciarski.

Pomimo wyjątkowej, jak na tę porę roku wiosennej aury, tegoroczna VII edycja przyciągnęła blisko 200 zarówno małych jak i dużych miłośników nart, którzy przybyli na Górkę Szczęśliwicką by poczuć dreszcz adrenaliny. Kibicowało im liczne grono rodzin i przyjaciół.

Zawody otworzyła Pani Renata Kaznowska Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Zawody rozegrano w konkurencji slalom gigant. Narciarze klasyfikowani byli w 5 kategoriach wiekowych, z podziałem na grupy dziewczynek i chłopców. Uczestnikom każdej kategorii wiekowej rozegranej podczas VII Edycji Zawodów o Puchar Krecika zostały wręczone puchary za miejsca I – III. Wszyscy zawodnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz pakiety startowe – zimowe czapki i szaliki oraz tradycyjnie maskotki warszawskiego metra – pluszowe kreciki.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w Zawodach.
Dziękujemy wszystkim obecnym za stworzenie wspaniałej atmosfery podczas Zawodów.

Więcej...

Nowe pociągi dla warszawskiego metra

Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego będą podróżowali nowoczesnymi, energooszczędnymi i ekologicznymi składami metra. W dniu 30 stycznia, Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka na dostawę nawet 45 nowych pociągów metra.

Pierwsze z nich wyjadą na linie w drugiej połowie 2021 roku.

Podpisana umowa dotyczy zakupu największej liczby pociągów w historii warszawskiego metra. Zgodnie z zapisami kontraktu pierwsze z 37 fabrycznie nowych składów, z zamówienia podstawowego, powinny trafić do Warszawy w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów. Ostatni skład ma dotrzeć do stolicy po 53 miesiącach. Za dostawę 45 pociągów konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka otrzyma 1,308 mld zł netto.

Zakup pociągów jest dofinansowywany z dwóch projektów unijnych: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.

Składy przyjazne pasażerom i środowisku

Nowe pociągi, choć będą składały się z sześciu wagonów, to ich wnętrze będzie jednoprzestrzenne. Dzięki temu pasażerowie będą mogli swobodnie poruszać się po całym składzie. Oprócz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, pojazdy będą również wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. W pociągach zostaną zainstalowane m.in. wysuwane rampy, niwelujące odstęp między krawędzią peronu, a pociągiem, co ułatwi dostęp osobom poruszającym się na wózkach. Wagony będą spełniać najnowsze standardy bezpieczeństwa, a także będą wyposażone w system monitoringu. Pociągi Skody będą zabierały nawet 1500 pasażerów.

Ważnym elementem postępowania była również ekologiczna eksploatacja. Dlatego też cena stanowiła jedynie o 50 proc. oceny ofert. Wśród punktowanych składowych oferty znalazły się także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.), a także ekologia (4 proc).

W pociągach Skody istotnym z punktu widzenia kosztów eksploatacji pociągów, jest system rekuperacji czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii.

Dodatkowo składy będą miały wydłużone okresy między przeglądami technicznymi. Składy serii 81 przegląd podstawowy muszą przechodzić co 20 godzin, Alstom Metropolis co tydzień, zaś składy Inspiro przeglądy podstawowe przechodzą co około dwa miesiące. Zgodnie z deklaracją producenta pociągi Skoda przegląd będą przechodzić co 130 dni, czyli raz na około cztery miesiące.

Więcej...

Zmiany na ul. Górczewskiej

W piątek, 24 stycznia w południe wykonawca wolskiego odcinka II linii metra otworzy fragment ul. Górczewskiej w rejonie stacji Księcia Janusza. Połączenie z arterią odzyskają ulice E. Ciołka, Księcia Janusza i Jana Olbrachta. Swoje trasy zmienią autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego.
Stacje wolskiego odcinka II linii metra – „Płocka”, „Młynów” i „Księcia Janusza” – są już gotowe. Trwa proces pozyskiwania niezbędnych opinii i zgód. Pierwsi pasażerowie powinni skorzystać z nowego odcinka linii M2 wiosną 2020 roku. Kierowcy mogą już jeździć ul. Płocką. Warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich pracują w rejonie stacji „Młynów”. Na odcinku od ul. Syreny do Młynarskiej częściowo zakończyli już przebudowę odwodnienia, aktualnie trwają intensywne roboty brukarskie.

Więcej...

Pierwsze elementy tarcz TBM w drodze na Bródno

Elementy tarcz TBM Anna i Maria są już w drodze na budowę metra na Bródnie. To stamtąd na przełomie marca i kwietnia ruszy pierwsza tarcza drążąca tunele w kierunku stacji Trocka. Dzisiejszej nocy, z 14 na 15 stycznia, rozpoczęły się transporty fragmentów ponad 615-tonowej maszyny.

Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka linii M2 oraz fragmentów na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 615 ton, długości niemal 100 metrów i wysokości 6,4 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tubingów przy ul. Marywilskiej.

Od dzisiejszej nocy rozpoczęły się transporty pierwszej z tarcz na stację C21 Bródno, gdzie budowany jest szyb startowy. Montaż tarcz będzie prowadzony na placu budowy, a następnie tarcze zostaną opuszczone do szybu startowego. Po zakończeniu montażu i rozruchu na przełomie marca i kwietnia ruszy pierwsza tarcza drążąca tunele w kierunku stacji Trocka, zaś po około miesiącu w ślad za nią ruszy drugi TBM.

Nocami kolejne elementy tarczy TBM będą przewożone transportem specjalnym na plac budowy stacji C21 Bródno. Na odcinku bródnowskim tunele będą drążyły TBM Anna i TBM Maria.

Długość tuneli północno-wschodniego odcinka drugiej linii metra to 5787 metrów. Daje to 3858 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.

Więcej...

Umowa na studium techniczne dla M3 na Pragę-Południe podpisana

Studium techniczne dla linii metra M3 w pierwszym etapie obejmie Pragę-Południe. Zgodnie z założeniami podpisanej właśnie umowy w ciągu roku poznamy odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z przebiegiem i lokalizacją podziemnej kolei na odcinku Stadion Narodowy – Gocław.

Do przetargu na opracowanie studium technicznego dla III linii metra przez Pragę-Południe zgłosiło się pięciu wykonawców. Komisja Przetargowa Metra Warszawskiego za najkorzystniejszą uznała ofertę Konsorcjum:Egis Poland Sp. z o.o. – Lider, „Transeko” Brzeziński, Dybicz, Szagala Sp.j., Egis Rail S.A. O wyborze zwycięzcy w 58% zdecydowała cena, a także: doświadczenie koordynatora (18%), doświadczenie analityka ruchu (12%), doświadczenie planisty/urbanisty (6%) i doświadczenie projektanta w branży konstrukcyjno-budowlanej (6%).

Zadaniem wyłonionego wykonawcy będzie szczegółowa analiza trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3:

  • wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E6 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków     zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja E5 „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
  • wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 „Stadion Narodowy” – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Już po trzech miesiącach otrzymamy wstępny raport zawierający:

  • wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji;
  • informacje o otoczeniu planowanej trasy;
  • uwarunkowania transportowe i techniczne;
  • możliwości realizacyjne;
  • powiązania stacji z innymi środkami komunikacji.

W ciągu 12 miesięcy powstanie pełne opracowanie, które zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą z uwzględnieniem: kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych), przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.

Projektanci za swoją pracę otrzymają kwotę 1 906 500,00zł zł brutto.

Dzięki pozyskaniu studium technicznego możliwe będzie podjęcie kolejnych prac przygotowawczych do budowy linii metra M3. Na dalszych etapach wykonane zostaną m.in. badania geologiczne, opracowane studium wykonalności, wykonane projekty koncepcyjne oraz budowlane dla inwestycji.

 

Więcej...