Zielona linia na Gocław

Roślinność na zadaszeniach wyjść z metra, powtarzalne elementy architektury obniżające koszty budowy oraz dbałość o jakość architektoniczną wokół wyjść – to główne cechy założeń linii M3 na Gocław. Trwają prace przedprojektowe.

Mamy już projekt koncepcyjny – raport wstępny pierwszego odcinka. A projektanci  niebawem przystąpią do kolejnych prac – ustalania stref wpływu obiektów metra na budynki i oceny stanu technicznego budynków w strefie budowy. Całość tych prac zakończy się w połowie 2023 roku tak, aby w II kwartale można już było ogłosić przetarg na jego realizację – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. I dodaje - Linia będzie projektowana w duchu najnowszych rozwiązań proekologicznych przy możliwie maksymalnym obniżeniu kosztów. Oznacza to roślinność na zadaszeniach wyjść ze stacji i zastosowanie powtarzalnych elementów architektury. Nacisk zostanie położony na jakość w najbliższym otoczeniu stacji – będzie dużo stojaków rowerowych, a przeszklenia wiat będą jak najmniej ingerowały w zabytkowe otoczenie stacji.

Są już wyniki pierwszego etapu „Prac przedprojektowych Praga – III linia metra wraz ze stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka w Warszawie”. Projektanci mieli za zadanie dopracowanie wybranego w ubiegłym roku wariantu przebiegu linii M3 na Gocław, a także przygotować zestaw dokumentacji umożliwiającej ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka – m.in. analizę hydrogeologiczną, ustalenie strefy wpływu obiektów metra na budynki, a także ocena ich stanu. Jest już raport wstępny tego opracowania.

Więcej...

Pociągi M2 na krótszej trasie

Kończą się prace przy budowie metra na Bemowie. Budowany odcinek trzeba zintegrować z czynną linią M2, co wymaga czasowego wyłączenia trzech wolskich stacji. Od 1 do 8 maja pociągi metra dojadą tylko do stacji Rondo Daszyńskiego. Uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa.

Budowa metra na Bemowie wkracza w decydującą fazę. Istniejący odcinek trzeba połączyć z budowanym - skonsolidować systemy sterowania i zasilania (awaryjny, szynę prądową) oraz przyłącza światłowodowe i telefoniczne, by zapewnić łączność z dyspozytorniami i centralą na STP Kabaty.

Prace wymagają czasowego wyłączenia stacji Księcia Janusza, Młynów i Płocka. Od 1 do 8 maja pociągi będą jeździły na trasie: Trocka – Rondo Daszyńskiego. Zostanie uruchomiona linia zastępcza ZM2. Autobusy będą kursowały na trasie: RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – M. Kasprzaka – Płocka – Górczewska – Os. GÓRCZEWSKA. W godzinach szczytu będą dodatkowe kursy ZM2 na trasie: RONDO DASZYŃSKIEGO – Prosta – M. Kasprzaka – Płocka – Górczewska – METRO KSIĘCIA JANUSZA. Inaczej pojadą też autobusy linii: 714, 719 i 729 – skończą swoje trasy na pętli Os. Górczewska.

Budowa na Bemowie

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Prace zakończą się w lipcu.

Drugi etap budowy 5 stacji odcinka zachodniego i wschodnio-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...

Porządki po budowie II linii metra

Wykonawca II linii metra na Targówku rozpoczyna odtwarzanie jezdni po budowie podziemnej kolei. Na piątek, 1 kwietnia, zaplanował start prac na ulicach Rolanda i św. Wincentego. Oznacza to zmiany w ruchu i kursowaniu autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego.

Więcej...

Metro na Bemowie - trwają już jazdy testowe

Rozpoczęły się jazdy testowe na kolejnym budowanym odcinku linii M2. Pociąg testowy wyjechał z eksploatowanej stacji C06 Ks. Janusza i przez bramę znajdującą się za torami odstawczymi, przejechał w kierunku Bemowa. W specjalnym przejeździe uczestniczył prezydent Rafał Trzaskowski.

Więcej...

Metro zmieni Kondratowicza w „aleję tysiąca drzew”

Zbliża się wyczekiwana inauguracja kolejnego odcinka drugiej linii metra na Targówku. Koniec prac pod ziemią wiąże się z ich rozkwitem na powierzchni. Ulica L. Kondratowicza zmieni się przy tej okazji nie do poznania. 

Ulica L. Kondratowicza zmienia się na całym kluczowym odcinku, czyli od Rembielińskiej do św. Wincentego. Na każdym z obu krańców na mieszkańców czekać będą nowe stacje drugiej linii metra. Przebudowa na powierzchni realizowana jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia Zarządu Transportu Miejskiego, Metra Warszawskiego i Zarządu Dróg Miejskich. 

Specjaliści od budowy podziemnej kolei rewitalizują tereny w rejonie stacji C21 Bródno (u zbiegu ul. L. Kondratowicza i Rembielińskiej) i C20 Kondratowicza (na wysokości budynku urzędu dzielnicy). Prace w tym rejonie wchodzą w ostatnią fazę. Okolice te powinny być gotowe wraz z oddaniem do użytku samych stacji, prace budowlane zakończą się w sierpniu tego roku.

Więcej...

Łatwiej do metra

Warszawa ułatwia obywatelom Ukrainy dostęp do metra. Na każdej ze stacji linii M1 i M2 otwarta jest najszersza bramka, umożliwiająca swobodne przejście z bagażem czy wózkiem.

Decyzją prezydenta Rafała Trzaskowskiego osoby legitymujące się ukraińskim dokumentem tożsamości od 26 lutego mogą podróżować Warszawskim Transportem Publicznym za darmo, w granicach 1 i 2 strefy biletowej.

Bramki w warszawskim metrze są już otwarte, są one sukcesywnie oznaczane plakatem z informacją w języku ukraińskim. Na każdej stacji otwarta jest szeroka bramka, umożliwiająca swobodne przejście z bagażem czy wózkiem.

Ponadto na stacjach metra zostaną umieszczone plakaty w języku ukraińskim informujące o możliwości swobodnego przejścia przez wyznaczoną bramkę. Plakaty o bezpłatnym transporcie i sposobie wejścia do metra znajdą się także w na dworcach, w punktach informacyjnych dla obywateli Ukrainy, Punktach Obsługi Pasażerów. Kontrolerzy ZTM mają bezpłatne wejściówki (są one oczywiście także w POP), które rozdają chętnym.

Ponadto wybrane Punkty Obsługi Pasażerów – na dworcu Zachodnim i Centralnym – będą czynne także w niedziele, w godzinach 8.00-20.00.

Więcej...

Przedszkole na Bródnie - czas na prace wykończeniowe

Budowa metra na Bródnie to nie tylko stacje i tunele, ale także... przedszkole. Otwarcie placówki przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana zbliża się wielkimi krokami, pozostały jedynie prace wykończeniowe.

Więcej...

Budowa metra na Bemowie – góra prawie gotowa, pod ziemią intensywne prace

Trwają intensywne prace wykończeniowe na budowie stacji C04 „Bemowo”. Z surowej przestrzeni wyłania się obraz docelowego wyglądu stacji. Jeszcze szybciej przebiegają prace na powierzchni. Po miesiącach utrudnień mieszkańcy odzyskali docelową organizację ruchu w obrębie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Pojawiły się też nowe nasadzenia.

Prace drogowe

Skrzyżowanie ul. Górczewskiej i Powstańców Śląskich funkcjonuje już we wszystkich relacjach. Na ul. Górczewskiej od ul. Powstańców Śląskich do przewiązki pomiędzy jezdniami wyłączony z ruchu będzie jeszcze skrajny lewy pas w kierunku Babic, ze względu na prace związane z odtwarzaniem torowiska tramwajowego. Przywrócona została docelowa geometria skrzyżowania z ul. Z. Klemensiewicza. Na skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Z. Klemensiewicza światła będą ustawione w porządku czasowej organizacji ruchu, nieuwzględniającej ruchu tramwajowego. Stan ten potrwa do czasu wznowienia ruchu tramwajowego na tym odcinku.

W rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich odtworzono już wszystkie ścieżki rowerowe i większość ciągów pieszych. W trakcie prac zostały chodniki prowadzące bezpośrednio do wejść stacyjnych.

Zieleń

W rejonie budowy II linii metra na Bemowie trwa sadzenie drzew oraz odtwarzanie zieleni.

Łącznie posadzone zostaną 333 drzewa. Większość będzie rosła przy stacji Bemowo. Pozostałe drzewa posadzone będą przy stacji Ulrychów, wentylatorni i w okolicach komory demontażowej.

Oprócz drzew przy obu stacjach sadzone będą krzewy – będzie ich ponad 20 tysięcy. Zieleń uzupełnią też rabaty bylinowe (około 1,6 tysiąca sztuk).

Do tej pory posadzono większość drzew, krzewów i bylin.

C04 – część stacyjna

Dla pasażerów najważniejszym elementem będzie część stacyjna. To tu znajdują się przejścia podziemne pod skrzyżowaniem ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Tu również jest peron, z którego mieszkańcy będą jeździć w stronę Centrum lub dalej, do Bródna.

Na stacji C04 „Bemowo” trwają intensywne prace wykończeniowe. Na poziomie -1 wykonana została izolacja akustyczna. Trwa kładzenie posadzek epoksydowych (27%), gresów (99%) oraz posadzek granitowych (96%). Montowane są okładziny z płytek ceglanych (między 35 a 95% w zależności od rejonu stacji) oraz tynki akustyczne (98%). Na poziomie -2 trwają prace posadzkarskie (85%). Zakończono montowanie podkonstrukcji ścian zatorowych, co pozwoliło na rozpoczęcie montażu paneli ściennych (7%). Montowane są również elementy sufitu podwieszanego nad peronem stacji (85%).

Prowadzone są prace instalacyjne, zarówno w obrębie tras kablowych (97%) jak i systemów pomiarowych i zasilających (między 60 a 85%, w zależności od systemu).

Trwa instalacja systemów sanitarnych – klimatyzacji (90%), przyłączy kanalizacyjnych (95%), wodociągowych (98%), wentylacji lokalnej (od 90 do 100%), oraz montaż systemów do gaszenia gazem (90%).

Spacerując w rejonie budowanej stacji można zauważyć, że zakończono montaż konstrukcji stalowych na wszystkich wyjściach ze stacji. Na części z nich pojawiły się już elementy szklanego zadaszenia. Układane są również ceglane okładziny i okładziny schodów. Zamontowano już wszystkie ciągi schodów ruchomych oraz 4 z 11 wind.

W tunelach zakończono montaż płyty torowej oraz nawierzchni torowej. Trwają prace przy montażu trzeciej szyny (tory odstawcze – 30%, tunel lewy 100%, tunel prawy 0%, stacja 50%).

C04 Tory odstawcze

To przestrzeń jest zarezerwowana dla pracowników obsługujących II linię metra. Mimo że pasażerowie nie będą mieli do niej wstępu, to jest ona niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania całej linii. To właśnie tu pociągi będą zawracać, będą przechodziły przeglądy, nocowały a nawet, w razie potrzeby, będą myte na specjalnie przygotowanym do tego celu kanale.

Aktualnie w rejonie torów odstawczych stacji C04 „Bemowo” trwają prace wykończeniowe. Wykonywane są aktualnie prace posadzkarskie (ponad 90%), montaż drzwi (98%) i sufitów podwieszanych (65%) oraz schodów zabiegowych w czerpnio-wyrzutni, drabin, podestów i balustrad (80%). Prowadzone są prace instalacyjne, zarówno w obrębie tras kablowych (95%) jak i systemów pomiarowych i zasilających (70%). Dobiegają końca prace związane z instalacjami sanitarnymi (95%).

Więcej...

Skoda Varsovia - testy nowego pociągu metra dla Warszawy

Stolica Polski z niecierpliwością czeka na nowe pojazdy metra produkowane w Czechach. Ich producent – Škoda Transportation Group – zaprezentował właśnie pierwszy kompletny pojazd, który aktualnie znajduje się w fabryce w Pilźnie i odbywa pierwsze jazdy próbne na torze testowym.

Jazdy testowe pociągu Skoda Varsovia będą się odbywały w trzech lokalizacjach - na torze testowym VÚZ w Velimiu, na infrastrukturze metra w Pradze oraz w Warszawie.
Umowa Metra Warszawskiego z grupą Škoda Transportation zakłada dostawę 37 sześciowagonowych pojazdów metra (z opcją na zakup kolejnych 8), a łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld zł.

Więcej...

Na Bemowie montują już ściany zatorowe

Na zachodnim odcinku drugiej linii metra trwają intensywne prace zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią. Trwa układanie chodników i asfaltowanie ścieżek, montowane są elementy ściany zatorowej na stacji Ulrychów.

W rejonie budowanych stacji metra posadzono ponad 300 drzew, krzewy i byliny. Coraz więcej ciągów pieszych nabiera docelowych kształtów, asfaltowane są także ścieżki rowerowe. Na skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich widać już rekonstruowane torowisko tramwajowe. Większość prac związanych z układem drogowym, przy sprzyjających warunkach pogodowych, zakończy się na początku przyszłego roku.

Postępują prace pod ziemią. Wkrótce, po zakończeniu montażu elementów ściany zatorowej, ostateczny wygląd uzyska stacja C05 Ulrychów. Elementy są wykonane z patynowanej miedzi, a ściany będą miały kolor niebiesko-zielony. Strop stacji pokryją kasetony akustyczne. Ich ułożenie będzie elementem wyróżniającym stację. Zostaną ułożone skośne względem osi peronu na stacji C04 Bemowo i równoległe do osi peronu na stacji C05 Ulrychów.

 

Montaż ścian zatorowych na stacji C04 Bemowo rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu. Na tej stacji ściany będą wykonane ze stali kortenowskiej, która w metrze była już wykorzystana i można ją zobaczyć na stacji A18 Plac Wilsona.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...