Zagłosuj na nazwę pociągu

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.

Od poniedziałku 10 sierpnia do 23 sierpnia mieszkańcy Warszawy mogą zagłosować na jedną z 6 nazw na podstronie Konkursu.

Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Dodatkowe informacje dotyczące realizacji inwestycji w czasie epidemii COVID-19

W związku z niektórymi komentarzami dotyczącymi wpływu epidemii COVID-19 na inwestycję związaną z budową linii M2 wyjaśniamy, że w czerwcu 2020r. Sejm RP uchwalił ustawę tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Jej głównym celem jest obrona polskich przedsiębiorstw, miejsc pracy i konsumentów przed negatywnymi skutkami COVID-19. Tarcza 4.0 wpływa także na regulacje dotyczące prawa zamówień publicznych.

Mając na celu ochronę przedsiębiorców i miejsc pracy daje ona możliwość zmiany umowy w sytuacji, gdy:

  • okoliczności związane z COVID-19 mogą mieć wpływ na należyte wykonanie umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
  • okoliczności związane z COVID-19 rzeczywiście wpływają na wykonanie umowy.

Regulacja ta uniemożliwia przerzucenie na wykonawcę całości odpowiedzialności za realizację zamówienia w sytuacji związanej z wystąpieniem epidemii koronawirusa.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Tarczy 4.0  ustawodawca miał na celu „stworzenie gwarancji,  w szczególności  dla  wykonawców,  że  postanowienia  umów  o  udzielenie zamówień  publicznych  będą  uwzględniały  zmianę  warunków  społeczno-gospodarczych wywołaną  COVID-19 (…)”. W sytuacji, gdy przepisy nakładają na wykonawcę obowiązek niezwłocznego informowania o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na realizację umowy, niezbędnym staje się podpisanie aneksu do umowy. Tym samym Tarcza 4.0 uniemożliwia traktowanie utrudnień spowodowanych epidemią koronawirusa jako wyłącznego problemu wykonawcy. 

Aneks wprowadza rozwiązania uwzględniające interesy obydwu stron i pozwalające na bezpieczną realizację umowy.

Budowa kolejnych odcinków linii M2 w Warszawie nie jest jedyną inwestycją, która musi zmagać się ze skutkami ograniczeń wywołanych przez epidemię koronawirusa. Ma on wpływ także na inne inwestycje:

Więcej...

Informacja o wydłużeniu czasu realizacji budowy metra

Ograniczenia wprowadzone z powodu epidemii koronawirusa spowodowały spowolnienie lub wstrzymanie niektórych prac budowlanych linii M2. Taka sytuacja nie dotyczy tylko budowy metra w Warszawie, lecz również innych inwestycji w kraju.

Większość urzędów wprowadziła pracę zdalną, wykluczając bezpośredni kontakt z mieszkańcami czy przedsiębiorcami. Zmniejszona obsada we wszystkich podmiotach i urzędach spowodowała spowolnienie procesów uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń, a tym samym kontynuowania procesu budowy.

Specjaliści pod reżimem sanitarnym
Obostrzenia i wprowadzony reżim sanitarny wpłynął na zmniejszenie liczby dostępnych pracowników oraz wymusił zmiany w organizacji i tempie pracy. Generalny Wykonawca – firma Gulermak jest spółką międzynarodową. Jak każda firma o zasięgu globalnym uzależniona jest od międzynarodowego łańcucha dostaw i transportu.

Dotyczy to zwłaszcza obsady tarcz TBM, gdzie pracują obecnie pracownicy ponad 10 narodowości, pochodzący z trzech kontynentów. Zamknięcie granic skutkowało brakiem wykwalifikowanych ekip niezbędnych do uruchomienia i obsługi czterech tarcz TBM, drążących tunele warszawskiego metra.

Wstrzymane dostawy i „niespodzianki” z czasów wojny
W czasach wielomiesięcznego zamknięcia granic na całym świecie, niemal całkowitego wstrzymania ruchu pasażerskiego oraz ograniczeń w produkcji i transporcie materiałów nie było możliwe skuteczne realizowanie części prac.

Dodatkowo podczas prowadzenia prac budowlanych wykonawca natrafił na konieczne do przebudowy sieci podziemne oraz liczne niewybuchy z II wojny światowej.

Wykonawca poprosił o dodatkowy czas
Z tych powodów wykonawca wystąpił o przyznanie dodatkowego czasu na realizację inwestycji związanej z rozbudową linii M2. Zgodnie z przedstawionymi dokumentami zaproponowane przez Wykonawcę wydłużenie czasu na ukończenie robót wynosi - w zależności od odcinka - od 8 do 18 miesięcy. Najdłuższe przesunięcie będzie dotyczyło ostatniego odcinka linii M2 – Mory.

Zgłoszenie konieczności wydłużenia czasu na ukończenie robót jest procedurą uregulowaną prawnie, zaś jej warunki są opisane w umowie.

Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja jest teraz szczegółowo analizowana, zaś po rozpatrzeniu zasadności roszczeń możliwe będzie wskazanie dat zakończenia inwestycji.

Wspólna determinacja
Metro wraz z wykonawcą robót na bieżąco podejmują działania organizacyjne, których celem jest skrócenie czasu realizacji inwestycji. Wszystkim zależy na jak najszybszym ukończeniu linii M2 w Warszawie.

Korzystając z doświadczeń z odbioru 3 stacji na warszawskiej Woli, Metro Warszawskie planuje wdrożyć analogiczny tok postępowania związany z kontrolą i odbiorami technicznymi obiektów. Rozwiązanie to pozwoli na skrócenie czasu pomiędzy zakończeniem prac budowlanych a uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i uruchomieniem obsługi pasażerów.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 - roboczo nazwanej "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Powstańców Śląskich" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

 

Więcej...

Akademia Sztuk Podziemnych na stacji metra Wilanowska

Stacja metra Wilanowska ponownie staje się miejscem promocji kultury i sztuki w przestrzeni miejskiej. Nowa galeria znajduje się po wschodniej stronie antresoli stacji i będzie funkcjonować pod nazwą „Akademia Sztuk Podziemnych”. To efekt współpracy Spółki Metro Warszawskie ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Społeczno - Kulturalnych Stacja Muranów - operatora galerii.

Więcej...

Dziękujemy za udział w pierwszym etapie konkursu „Nazwij nowe pociągi” !

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.
Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.
Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

Więcej...

Czasowy Punkt Informacyjny budowy metra na Zaciszu

23 lipca tarcza TBM Maria rozpocznie drążenie tunelu między nowymi stacjami metra - Kondratowicza i Zacisze. W związku z tym 20 lipca otworzymy na Zaciszu dodatkowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra.

To już druga lokalizacja Punktu Informacyjnego na Targówku. Stworzyliśmy je, aby każdy mieszkaniec miał dogodne dla siebie miejsce z dostępem do bieżących informacji.

Czasowy Punkt Informacyjny zlokalizowany jest przy ul. Blokowej/Kanałowej, tuż obok bramy placu budowy. Pierwszy punkt pozostaje w tej samej lokalizacji przy ul. Bazyliańskiej 7 (boisko obok Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana), przy placu budowy stacji Bródno.

Czasowy Punkt Informacyjny budowy II linii metra przy ul. Blokowej/Kanałowej czynny będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-19:00.

W związku z uruchomieniem drugiej placówki skróceniu ulegają godziny pracy punktu przy Bazyliańskiej 7 - placówka będzie czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00.

Już od dziś przez całą dobę dla mieszkańców dostępny jest również specjalny numer telefonu 783 650 050 oraz e-mail:brodno@budowametra.pl 

Więcej...

Warszawiacy zdecydują o nazwie pociągu metra

Rusza konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy będą mogli zgłosić swoją nazwę dla nowych pociągów metra. Pomysły można przesyłać do 19 lipca za pomocną specjalnego formularza https://www.metro.waw.pl/dla-pasazerow/konkurs-nazwij-nowe-pociagi

Inspiro, Metropolis, Seria 81 – nazwy tych pociągów znają niemal wszyscy ich użytkownicy. To łącznie 75 pojazdów, które obsługują pierwszą i drugą linię metra.

Jak będą nazywały się nowe pociągi, których dostawy rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku? O tym zdecydują warszawiacy.

Nawet 45 nowych, 6-wagonowych pojazdów metra przyjedzie do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.

Składy będą nowoczesne, komfortowe i jednoprzestrzenne. Zastąpią najstarsze pociągi rosyjskie na I linii oraz używane będą do obsługi ruchu pasażerskiego na II linii metra.

 

Więcej...

Informacja dotycząca prac przygotowawczych związanych z III linią metra

W związku z toczącymi się pracami przygotowawczymi do budowy III linii metra w Warszawie /M3/ informujemy, że: 

  • na podstawie podpisanej w grudniu 2019 roku umowy na wykonanie Studium technicznego aktualnie prowadzona jest analiza dotycząca przebiegu linii M3 na terenie Pragi, która stanowi wyłącznie pierwszą część przebiegu całej linii M3;
  • kolejne etapy realizacji zakładają kontynuację linii M3 poprzez przejście przez Wisłę i połączenie z linią M1 w rejonie stacji Wilanowska;
  • inwestycja  M3 - etap Praga ma zagwarantowane finansowanie w Wieloletniej Prognozie Finansowej w wysokości 1.185.500.000 zł.- (wkład własny m.st. Warszawy) zgodnie z Uchwałą nr XXIV/682/2019 z 13 grudnia 2019 roku.

Więcej...

Analizujemy trzecią linię metra

Otrzymaliśmy raport wstępny do Studium Technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Tym samym poddana analizie została obsługa transportowa drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy, z bardzo intensywną zabudową mieszkaniową.

Budowa metra na Pradze-Południe umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław.

Więcej...

Kości prehistorycznych zwierząt na budowie metra

Mamut bądź słoń leśny oraz prażubr - fragmenty tych zwierząt odnaleziono podczas budowy II linii metra po prawej stronie Wisły.

Budowa odcinka wschodniego linii M2 dostarcza bardzo ciekawych znalezisk. Dzięki bezpośredniemu nadzorowi archeologicznemu nad tą inwestycją kolejne znaleziska nie blokują postępu prac: eksperci zajmują się nimi zaraz po ich odnalezieniu, zabierają je, a ekipa budowy metra szybko wraca do pracy w danym miejscu.

Czaszka prażubra na Bródnie

Na stacji Bródno, na wysokości bloku położonego przy ul. Kondratowicza 19, na głębokości około 15 m odkryto wśród mas piasku rzecznego czaszkę najprawdopodobniej prażubra. To górna część czaszki z dwoma rogami.

Rozpiętość rogów zwierzęcia to 90 cm. Maksymalna rozpiętość rogów współczesnych żubrów to 70-80 cm, zaś u prażubra wynosiła ona średnio od 100 do 120 cm. Odkryty fragment czaszki należał więc najpewniej do osobnika stosunkowo młodego.

Kości prażubra i mamuta na Zaciszu

Z kolei na stacji Zacisze w trakcie prac na poziomie –2 (na głębokości około 9 m) odkryto dwa dobrze zachowane kręgi oraz kilka drobnych fragmentów kości. Szczątki pochodzą prawdopodobnie od prażubra bądź tura.

Na tej samej stacji wydobyto też fragmenty ciosu ssaka słoniowatego - mamuta bądź słonia leśnego. Zwierzęta te żyły na terenie Polski w plejstocenie, czyli epoce lodowcowej.

Szczątki trafiły do Państwowego Muzeum Archeologicznego, gdzie zostały zabezpieczone. Badacze ustalają teraz, do jakiego gatunku należał cios. Jest to jeden z największych znanych ciosów – w obwodzie ma ok. 51 cm, co oznacza, że było to starsze zwierzę.

Nie są to pierwsze takie znaleziska podczas budowy II linii metra. W 2018 r. przy stacji Płocka na Woli odnaleziono duże fragmenty szkieletu słonia leśnego. Znalezisko ma 115-132 tys. lat. Jak ustalili badacze, zwierzę miało ponad cztery metry wysokości i ważyło aż siedem ton

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...