Kamień węgielny na budowie II linii metra na Bemowie

Na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny. Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, Prezydenta m.st. Warszawy, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Powstańców Śląskich (C04).

– Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Umowa na budowę II linii metra na Bemowie podpisana została 15 listopada 2018 roku. Obejmuje budowę zachodniego odcinka II linii metra od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Wartość kontraktu to prawie miliard złotych. Wykonawca zadeklarował realizację prac w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się w IV kwartale 2021 roku.

W kierunku zachodnim powstanie ok. 2 km trasy. Planowane stacje to: Ulrychów (C05) pod ul. Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej i C.H. Wola Park oraz Powstańców Śląskich (C04) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich (C04) na ul. Świętokrzyską potrwa ok. 14 minut. Odcinek II linii metra z Woli na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Składają się na niego dwie stacje, dwa odcinki szlakowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C04, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C06.   Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią.

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...

Stanowisko dot. artykułu Gazety Stołecznej "Pozwolenia Wojewody nie dotarły od miesiąca"

Odnosząc się do dzisiejszego artykułu „Pozwolenia Wojewody nie dotarły od miesiąca”, opublikowanego na łamach Gazety Stołecznej, można odnieść wrażenie, że Autor nie dostrzega lub pomija fakty związane z pandemią koronawirusa.  Już w marcu zaobserwowaliśmy, że skutkiem sytuacji epidemicznej oraz wprowadzonych przez stosowne władze niezbędnych ograniczeń jest spowolnienie lub wstrzymanie niektórych procesów na budowach. Zjawisko to nie dotyczyło wyłącznie inwestycji związanych z budową linii M2, lecz również innych inwestycji w kraju.

Powyższa sytuacja wpływa bezpośrednio na prace związane z realizacją drugiej linii metra w Warszawie. Obostrzenia i wprowadzony reżim sanitarny wpłynął na zasadnicze zmniejszenie liczby dostępnych  pracowników oraz wymusił zmiany w organizacji i tempie pracy. Zmniejszeniu  lub całkowitemu zablokowaniu uległa dostępność materiałów konstrukcyjno – budowlanych. Występują ograniczenia w transporcie krajowym i międzynarodowym.

Spowolnieniu uległy także procesy uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń. Zjawisko to spowodowane było zmniejszoną obsadą etatową we wszystkich podmiotach i urzędach. Większość urzędów wprowadziła pracę zdalną, wykluczając bezpośredni kontakt z interesantami.

Dlatego też w celu zapewnienia ciągłości prowadzenia inwestycji, związanej z budową II linii metra w Warszawie, pozostajemy w stałym kontakcie z Generalnym Wykonawcą odnośnie bezpośredniego wpływu tych ograniczeń na proces budowlany. Podejmujemy wszelkie starania, by tak ważna inwestycja była kontynuowana.

Więcej...

Metro na Bródnie – tarcza TBM Maria rozpoczęła pracę

W poniedziałek, 4 maja, od wczesnych godzin porannych trwały prace, związane z rozruchem wielotonowej maszyny TBM Maria. Tym samym rozpoczął się proces drążenia tunelu, łączącego powstającą stację Bródno z przystankiem Trocka. Postęp pracy tarcz będzie można śledzić w Internecie.

Więcej...

Metro przekazuje słodkie prezenty

Na 25-tą rocznicę uruchomienia metra w Warszawie (pierwsze pociągi linii M1 wyruszyły na tory 7 kwietnia 1995 roku, o godzinie 12.35.), Spółka Metro Warszawskie przygotowała słodkie podarunki dla mieszkańców. Jednak w związku z sytuacją epidemiczną i odwołaniem wydarzeń związanych z jubileuszem oraz otwarciem dla pasażerów kolejnych trzech stacji na Woli, słodycze trafią do 50 miejskich placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz dwóch szpitali. Warszawskie Metro przekaże tam 200 kg krówek, ok. 5000 lizaków, ok. 3000  pudełeczek ze śliwkami.
Pierwsze słodycze trafiły już do wychowanków Domu Dziecka Nr 2 im. dr. Janusza Korczaka  przy ul.  ul. Jaktorowskiej 6. W najbliższych dniach pracownicy Metra Warszawskiego dostarczą słodycze do pozostałych warszawskich placówek.

Więcej...

Postępy na budowie metra na Bródnie

Budowa na wszystkich stacjach bródnowskiego fragmentu metra prowadzona jest już na poziomie -2. Prace, związane z wydobywaniem gruntu z tej głębokości, pozwoliły na dokonanie kolejnych odkryć archeologicznych. Na tym odcinku znaleziono m.in. kości prażubra oraz fragment szczęki młodego mamuta włochatego.

Więcej...

Słoń leśny również na Zaciszu

Tuż przed Wielkanocą, na budowie północno-wschodniego odcinka linii metra M2 natrafiono na szczątki zwierzęcia. Pochodzący sprzed kilkudziesięciu tysięcy lat kawałek żuchwy należał prawdopodobnie do słonia leśnego. Kość trafiła do badań w Państwowym Muzeum Archeologicznym w Warszawie.

Więcej...

Metro z korzystnym finansowaniem zakupu pociągów

Metro Warszawskie zakupi nawet 45 nowych pociągów. Stabilne finansowanie inwestycji zapewni preferencyjny kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości do 50% kosztów tego projektu.

– Konieczność pozyskania zewnętrznego źródła finansowania dla realizowanego przez metro zakupu pociągów zachęciła nas do kontynuowania współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Dotychczasowa, bardzo dobra współpraca, a także stabilność europejskich instytucji, są gwarancją przeprowadzenia tej inwestycji na korzystnych dla Warszawy warunkach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Spełniamy obietnice i kupujemy nowoczesny tabor komunikacji miejskiej. Chcemy, by warszawianki i warszawiacy korzystali z jak najlepiej zorganizowanego transportu publicznego, który zapewni sprawne przemieszczanie się po stolicy.

To druga umowa, którą Metro Warszawskie podpisało z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Wspólnotowa instytucja finansowa dotychczas udzieliła miejskim spółkom preferencyjnych kredytów na łączną kwotę 3,02 mld zł, w tym Metru Warszawskiemu na blisko 534 mln zł.

Więcej...

25 rocznica uruchomienia pierwszej linii metra

Rok 2020 jest dla Metra Warszawskiego rokiem szczególnym, nie tylko ze względu na trwającą rozbudowę II linii oraz niedawne otwarcie dla pasażerów kolejnych trzech stacji na Woli, ale także ze względu na 25-tą rocznicę uruchomienia metra w Warszawie, przypadającą 7 kwietnia.

To właśnie tego dnia, 7 kwietnia 1995 roku, o godzinie 12.35 na linię M1 wyruszyły pierwsze pociągi. Przez pierwsze trzy lata funkcjonowania metra w Warszawie, przejazd podziemną kolejką możliwy był na trasie od stacji Kabaty do Politechniki. W ciągu następnych lat, linia M1 stopniowo wydłużała się. Kolejny fragment tej linii, do stacji Centrum oddany został do dyspozycji pasażerów w 1998 roku, do stacji Ratusz-Arsenał w 2001 roku, w 2003 roku do stacji Dworzec Gdański, a w 2005 roku do Placu Wilsona. Zakończenie budowy całej pierwszej linii metra, od Kabat do węzła przesiadkowego na Młocinach, nastąpiło w dniu 25 października 2008 roku, kiedy to zakończona została budowa odcinka bielańskiego. Obecnie, na tej trasie podróżuje ponad 550 tys. osób dziennie.  Z linii M2 codziennie korzysta około 215 tys. pasażerów. Jej  pierwszy fragment, między Rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim czyli centralny odcinek II linii metra,  udostępniony został pasażerom 8 marca 2015 roku. Od tego czasu II linia wydłużyła się o kolejne trzy stacje na Targówku, oddane dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2019 roku, oraz o trzy na Woli, z których korzystać możemy od kilku dni.

Sieć metra jest stale rozbudowywana. Kolejne odcinki M2 na Bródno (3 stacje) oraz na Bemowo (2 stacje) są w trakcie budowy, a ostatni odcinek z trzema stacjami wraz ze Stacją Techniczno Postojową Karolin, jest obecnie projektowany. Do końca 2023 roku wszystkie prace budowlane na II linii metra powinny się zakończyć. System metra w Warszawie będzie miał 46 km trasy i 42 stacje, z których codziennie korzystać będzie nawet milion pasażerów.

Kolejnym krokiem w rozwoju metra w Warszawie będzie budowa III linii w kierunku Pragi Południe. Dotarcie metrem w ten rejon miasta możliwe będzie poprzez wykorzystanie trzeciego peronu stacji M2 Stadion Narodowy. To tu pasażerowie będą mogli w wygodny sposób przesiąść się z trzeciej na drugą linię metra. W połowie grudnia 2019 podpisana została umowa na opracowanie Studium Technicznego dla tego zamierzenia.

Równolegle toczą się prace koncepcyjne i projektowe dla dobudowania dwóch stacji na trasie I linii metra – stacji Muranów i stacji Plac Konstytucji. W połowie września 2019 roku wyłoniony został Wykonawca prac przedprojektowych oraz projektów budowlanych. Dzięki powstaniu tych stacji wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami skróci się do ok. 700 metrów.

Z rozbudową sieci metra wiąże się konieczność zakupu nowego taboru, którym podróżują pasażerowie. Poza pociągami Inspiro, dostarczonymi przez wyłonioną w postępowaniu przetargowym firmę Siemens, po drugiej linii kursować będą pociągi wyprodukowane przez Skodę. 30 stycznia 2020 roku rozstrzygnięty został przetarg na zakup 37 pociągów, z opcją rozszerzenia go o dodatkowe 8 składów. Pierwszy pociąg Skody powinien przyjechać do Warszawy jeszcze w 2021 roku, czyli na 2 lata przed ukończeniem rozbudowy całej II linii metra.

Warszawskie metro na stałe wpisało się w krajobraz naszego miasta, realizując od 25 lat przewozy pasażerskie na najwyższym poziomie. Z okazji jubileuszu, w Galerii Multimedialnej znajdującej się na stacji Świętokrzyska, od 7 do 21 kwietnia wyświetlana będzie animacja poświęcona 25-leciu metra w Warszawie.

Więcej...

Uruchamiamy wolskie stacje metra

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza już jutro będą otwarte. Tym samym linia metra M2 wydłużyła się o trzy kolejne przystanki. Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad dwadzieścia minut.

Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2 – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas.

Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metra o 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzi i brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jest Młynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem do pobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest Księcia Janusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.

Film z przejazdu wolskim odcinkiem metra można obejrzeć na profilu m.st. Warszawy na Facebooku.

Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy, a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane w środę, 31 marca. Dzięki sprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymanie zakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.

Najważniejsze momenty dla budowy odcinka wolskiego:

  • 23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE;
  • 29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;
  • 25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy, wprowadzenie objazdów;
  • 23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;
  • kwiecień 2017 r. – rozpoczęcie prac przy murkach prowadzących i ścianach szczelinowych;
  • 11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w strop górny stacji Księcia Janusza;
  • 18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM do komory startowej;
  • 3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli nowego odcinka;
  • 28 listopada 2018 r. – budowniczowie metra natrafiają na kości prehistorycznego ssaka;
  • styczeń 2019 r. – rozpoczęcie montażu torowiska;
  • luty 2019 r. – rozpoczęcie układania kamiennych posadzek i wykańczania pomieszczeń technicznych stacji;
  • 29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;
  • 4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie wolskiego odcinka.

 Wolski odcinek metra to m.in.:

  • tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;
  • tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;
  • stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc.;
  • stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc.;
  • stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze 188 480,9 m sześc.;
  • całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 m sześc.;
  • stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;

TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.

Na razie, z uwagi na epidemię koronawirusa, plany kompleksowych zmian w komunikacji naziemnej - związanych z przedłużeniem metra - zostały odłożone. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wrócą autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.

Więcej...

Samica słonia leśnego zostaje na Płockiej

W trakcie głębienia korpusu stacji metra Płocka natrafiono na kilka dużych kości szczątków samicy słonia leśnego. Kopię znaleziska będzie można oglądać w gablocie na antresoli stacji.

Jest tonajstarsze jak do tej pory odkrycie archeologiczne na budowie linii M2 i zostało dobrze upamiętnione. W pobliżu miejsca odkrycia kości, na ścianie antresoli stacji Płocka, znajduje się pamiątkowa tablica, a w podłodze umieszczono przeszkloną gablotę. To właśnie tam, we wtorek, 31 marca, dr Wojciech Borkowski, zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie złożył model znalezionej kości. stawu biodrowego. Od teraz wartościowe znalezisko będą mogli oglądać także mieszkańcy, korzystający z podziemnej kolei. Do sierpnia w gablocie pojawią się kolejne modele fragmentów odnalezionego szkieletu. Prehistorycznego ssaka upamiętnia również mural na kamienicy przy ul. Skierniewickiej.

Samica słonia leśnego

28 listopada 2018 r. podczas budowy stacji Płocka znaleziono siedem dużych kości. Specjaliści z Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie – po wstępnych oględzinach znaleziska – uznali, że są to fragmenty miednicy oraz kończyn ssaka kopalnego, który prawdopodobnie należał do rodziny słoniowatych. Odkryte szczątki leżały sześć metrów pod powierzchnią ziemi. Ich wiek wstępnie oszacowano na około 100-120 tysięcy lat.

Kości leżały w warstwie osadów organicznych, powstałych na dnie zbiornika wodnego - rynny żoliborsko-szczęśliwickiej. To wąskie jezioro, o szerokości około 300–750 m, które rozciągało się od Żoliborza, przez Wolę, aż do Okęcia. Istniało przede wszystkim w czasie interglacjału eemskiego (132–115 tys. lat temu), czyli cieplejszego okresu pomiędzy zlodowaceniem środkowopolskim a północnopolskim. Jego klimat można porównać z dzisiejszym.

Na podstawie analizy porównawczej kości oraz warunków, w których zalegały, archeolodzy uznali, że są to szczątki słonia leśnego (Palaeoloxodon antiquus). Ssaki te żyły na terenach Polski w czasach plejstocenu (zwanego często epoką lodowcową). Mierzyły nawet cztery i pół metra wzrostu i ważyły do siedmiu ton.

Wkrótce metrem na Wolę

Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza przechodzą ostatnią fazę odbiorów. Posiadają już pozytywne opinie kontroli Państwowej Staży Pożarnej i Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Na stacjach zatrzymują się także pociągi, choć jeszcze bez pasażerów. Przejazdy prowadzone są w ramach szkolenia maszynistów. Ruch pociągów z pasażerami rozpocznie się po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, które jest wydawane przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Film z przejazdu wolskim odcinkiem metra można obejrzeć na profilu m.st. Warszawy na Facebooku.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Więcej...