Trzy oferty na III linię metra

Poznaliśmy oferty złożone w przetargu na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla pierwszego etapu budowy III linii metra w Warszawie. Po jej opracowaniu możliwe będzie ogłoszenie postępowania na realizację inwestycji w formule projektuj i buduj.

Przygotowana, przez wybranego w przetargu Wykonawcę, dokumentacja będzie dotyczyła pierwszego etapu realizacji III linii metra, czyli odcinka o długości niemal 8 kilometrów, 6 stacji, Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka oraz całej infrastruktury towarzyszącej.

Więcej...

Odbudują przedszkole na Bródnie

Wykonawca II linii metra rozpoczął właśnie odbudowę integracyjnego przedszkola na Bródnie, które zostało rozebrane w związku z inwestycją. Za blisko 4 mln zł powstanie nowoczesny i komfortowy obiekt dostosowany do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami.

Przedszkole mieściło się przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 275 im. Artura Oppmana już od lat, jednak pod koniec 2018 r. musiało zostać rozebrane na czas budowy stacji metra Bródno. Wówczas to dzieci zostały przeniesione do wydzielonej przestrzeni w budynku szkoły.

 

Więcej...

Wystawa Budowa II linii metra (2+3) w obiektywie na stacji Wilanowska

Rozbudowa II linii metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w całej Europie i jedna z najważniejszych inwestycji Warszawy. Współfinansowana jest przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Serdecznie zapraszamy naszych Pasażerów do obejrzenia wystawy poświęconej zmieniającemu się krajobrazowi budowy zarówno na powierzchni ziemi jak i pod ziemią. Wystawa nosi tytuł Budowa II linii metra (2+3) w obiektywie i prezentuje III już etap rozbudowy II linii warszawskiego metra. Przedstawiamy Państwu wybór najnowszych i najciekawszych zdjęć z budowy 2+3 zarówno odcinka zachodniego jak i wschodniego-północnego. Pięć nowych stacji: Bemowo, Ulrychów, Zacisze, Kondratowicza i Bródno nabiera kształtów, a ich rozbudowa nie zwalnia tempa.

Wystawę można będzie obejrzeć przez blisko miesiąc,  od 4 czerwca do 30 czerwca na antresoli stacji M1 Wilanowska.

 

Więcej...

III linia metra - ogłaszamy przetarg na prace przedprojektowe

Niemal 8 kilometrów, 6 stacji i cała infrastruktura towarzysząca. Właśnie ruszył przetarg na wykonanie „Prac przedprojektowych - ETAP I - PRAGA – III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kozia Górka w Warszawie”.

Więcej...

II linia metra – raport z budowy

Praca wre na budowie II linii metra zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni. Na odcinku zachodnim trwa montaż torowiska i tras kablowych, tynkowane są kolejne ściany. Na odcinku północno-wschodnim zamontowano już pierwsze windy na stacjach.

Więcej...

Kolejny etap budowy metra na Bemowie

Prace przy budowie stacji metra Bemowo wkraczają w kolejny etap. W piątek, 21 maja, o godz. 22.00 wykonawca metra wprowadzi zmiany w organizacji ruchu przy ratuszu Bemowa. Obecne tymczasowe rondo zastąpi skrzyżowanie.

Więcej...

Osiem lat pociągów Inspiro – czas na przeglądy

Osiem lat eksploatacji i ponad 590 tys. przejechanych kilometrów. Pierwszy pociąg Inspiro – skład 51 - zakończył właśnie przegląd P4.3, czyli naprawę i wymianę kluczowych podzespołów, niezbędnych do dalszej, bezawaryjnej pracy.

Pierwsze pociągi Inspiro trafiły do Warszawy w grudniu 2012 roku. Od tamtego czasu zdążyły przyzwyczaić pasażerów do możliwości swobodnego przejścia między wagonami, wysuwanych ramp lub choćby charakterystycznego wyglądu przodu pociągu.

Więcej...

Ogłoszenie Konkursu na wybór Brokera Ubezpieczeniowego dla Metra Warszawskiego Sp. z o.o.

Zamawiający Metro Warszawskie Sp. z o.o. ogłasza Konkurs na Wybór Brokera Ubezpieczeniowego. Nagrodą w Konkursie będzie świadczenie usług przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego w zakresie pośredniczenia w zawieraniu umów ubezpieczeń majątkowych, odpowiedzialności cywilnej, komunikacyjnych oraz grupowych na życie i zdrowotnych, cyber, D&O, bez prawa podpisywania umów, w oparciu o minimum ryzyka ubezpieczeniowego oraz w zakresie obsługi zawartych umów ubezpieczeniowych.
Szczegółowe informacje i materiały do pobrania TUTAJ

Więcej...

Warszawa rozpoczyna budowę trzeciej linii metra

Mimo sporych problemów budżetowych stolicy w Warszawie powstanie trzecia linia metra. Taką decyzję, w ostatnich dniach, podjął Prezydent Rafał Trzaskowski.

Już w najbliższy czwartek, na jego wniosek, Rada Miasta ma zdecydować o przesunięciu pieniędzy na pierwszy etap prac. M3 połączy Pragę - Południe z centrum stolicy, a docelowo – także z Ochotą i Mokotowem. W pierwszym etapie, który zakończy się w 2028 roku, powstanie sześć stacji.

To kolejna w ostatnim czasie, po zapowiedzi budowy pieszo – rowerowego mostu przez Wisłę, rozpoczęciu przebudowy tzw. Placu Pięciu Rogów, ogłoszeniu konkursu na plan architektoniczny ulicy Chmielnej i rozpisaniu przetargu na przebudowę i zwężenie ulicy Marszałkowskiej, decyzja Prezydenta Rafała Trzaskowskiego w ramach projektu Nowe Otwarcie. Projekt ma pokazać wizję Prezydentury Rafała Trzaskowskiego i dać nowy impuls u progu półmetku kadencji.

 - To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom. – tłumaczy swoją decyzję Prezydent Rafał Trzaskowski. 

W pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

- Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy - mówi Prezydent Rafał Trzaskowski. 

Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka. Dzięki temu mieszkańcy drugiej - pod względem liczby mieszkańców - dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min. Z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.

- Warszawa to miasto równowagi i harmonii. To tu spotyka się historia z nowoczesnością, pod dachem Warszawy mieszkają przyjezdni i rdzenni warszawiacy, tu w końcu manifestują swoje poglądy i idee ludzie z całkowicie innych światów. Właśnie dlatego tak istotne jest, żebyśmy zawsze pamiętali również o tym, że składa się z dwóch brzegów i budowali jak najwięcej mostów i połączeń, które będą ją zszywać i scalać – wyjaśnia Rafał Trzaskowski. - Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy – dodaje.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

Budując sieć transportową miasta w pierwszej kolejności zawsze stawia się na metro lub kolej miejską. Stosując porównanie do systemu krwionośnego można je porównać do tętnic. Dlatego rozpoczynamy przygotowania do budowy linii M3, a w kolejnym kroku zamierzamy zbudować linię tramwajową na Gocław. Dzięki nowemu przebiegowi linii M3 ta bardzo ważna i oczekiwana inwestycja tramwajowa nie wyklucza się z podziemną koleją i będzie jej idealnym uzupełnieniem – tłumaczy Michał Olszewski, zastępca Prezydenta Warszawy. 

Budowa trzeciej linii metra to jeden z elementów budowy nowoczesnej, ekologicznej i równomiernie rozwijającej się sieci komunikacyjnej Warszawy. Obecnie trwają pracę nad rozbudową M2 na Targówku i Bemowie. Miasto dokonało również największych w historii zakupów nowoczesnego taboru dla metra, SKM, czy tramwajów. Dzięki temu – choć może trudno w to uwierzyć - Warszawa jest jednym z europejskich liderów w obszarze jakości i komfortu taboru oraz nowoczesnych rozwiązań transportowych.   

Mapa III linia metra (plik: PDF 2.82 MB)

Więcej...

Postępy na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra

Budowa II linii metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie. Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, rozbudowujemy ją o kolejnych 8 stacji wraz z STP Karolin.

Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończyliśmy drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów.

Postęp prac jest imponujący, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki atmosferyczne. Zima nie zatrzymała inwestycji - zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień.

Przełomowy moment

Zakończenie etapu drążenia tuneli jest przełomowym momentem podczas budowy metra. Dzięki temu możemy skupić się na szeregu innych prac – wykończeniowych i montażowych.

W wydrążonych już tunelach rozpoczęliśmy roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, ale - co równie ważne - bardzo zaawansowane są prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy odcinek tunelowy, bo nieco ponad 650-metrowy.

Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły one 2736 metrów podwójnego tunelu.

Na Odcinku w kierunku Bródna tarcze pokonały, wydrążyły i obudowały pierścieniami obudowy docelowej łącznie 5788 metrów tunelu.

Dzieje się na stacjach

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza – w tym miejscu można poczuć się niemal jak na gotowym peronie. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.

Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.

Na najmniejszej stacji - Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.

Nie zwalniamy tempa na Bemowie

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.

Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.

Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.

5 nowych stacji

Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r.

Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Nowe wagony dla II linii metra

W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii naszego miasta.

Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.

Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji mamy w sumie 75 składów; zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.

Nowe pociągi pozwolą zapewnić wysoką częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

Więcej...