03 Kwietnia 2012
Trwają ostatnie przygotowania do opuszczenia pierwszej tarczy TBM do szybu startowego przy Rondzie Daszyńskiego. Jednocześnie w halach przy ul. Marywilskiej, prowadzona jest produkcja elementów obudowy tuneli. 3 kwietnia 2012 roku wyprodukowany został tam tysięczny pierścień.

Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok 6,5 m., składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień). Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton. Łącznie, dla centralnego odcinka II linii metra, wyprodukowanych ma być ok. 7000 pierścieni czyli ponad 42.000 elementów.

Zanim tarcza rozpocznie drążenie tunelu i układanie obudowy, szyb startowy musiał zostać odpowiednio przygotowany. W ścianie szczelinowej, w miejscu gdzie tarcza rozpocznie drążenie, zbudowany został stalowy pierścień uszczelniający. Jego zadaniem jest umożliwienie rozpoczęcia prac tarczy i zapobieganie dostawaniu się wody gruntowej do stacji. Ważące ok 400 ton czoło tarczy, aby przebić betonową ścianę i wgryźć się w grunt będzie musiała się od czegoś odepchnąć. W tym celu montowana jest stalowa rama z trzema podwójnymi kotwiami. Następnie tarcza odpychać się będzie za pomocą siłowników hydraulicznych, od kolejnych ułożonych fragmentów obudowy.

(Więcej informacji na temat procesu produkcji tubingów i układania tunelu przez tarczę TBM znajduje się w artykule: „Podajnik, pierścień, forma” )

Wróć