17 maja 2011 r. w fabryce Herrenknechta w niemieckim Schwanau odbyło się uroczyste przekazanie tarcz TBM, które będą drążyć tunele dla centralnego odcinka II linii metra. Poniżej relacja i zdjęcia z tego wydarzenia.

Na uroczystość podpisania umowy przekazującej tarcze, zaproszeni zostali przedstawiciele Konsorcjum AGP, Miasta Stołecznego Warszawy, Zarządu Transportu Miejskiego i Metra Warszawskiego. Wizyta rozpoczęła się prezentacją, prowadzoną przez założyciela i twórcę firmy wykonującej TBM-y, Dr Martina Herrenknechta. Po tym wstępie, przyszła pora na dokładne obejrzenie i odbiór gotowych maszyn dla Warszawy.

Tarcze TBM zaprojektowane zostały specjalnie dla centralnego odcinka II linii metra. Są pomalowane w żółto-czerwone barwy miasta. Mają 6.270 mm średnicy i długość całkowitą 97 metrów. Każda z tych potężnych maszyn waży ponad 615 ton i potrzebuje do pracy aż 1 200 kW. Tarcze będą drążyć tunel, przepychając grunt z siłą 45.000kN.

Kolosem tym będą kierować zaledwie trzy osoby! Tarcza jest zautomatyzowana do tego stopnia, że będą one pełnić wyłącznie funkcje nadzoru. Tarcza będzie „sama” drążyć tunel, od razu obudowywać go betonowymi elementami i odprowadzać wykopany grunt na zewnątrz. Po jej przejściu w czystych tunelach będzie można od razu montować instalację

Odbył się główny rozruch tarczy. Był to imponujący widok, gdy ten ogromny kolos zaczął obracać tarczę i ciąć powietrze nożami, tymi samymi, które już niedługo ciąć będą ziemię pod ścisłym centrum Warszawy, Wisłą i Pragą. W trakcie kiedy tarcza już działała, wszystkim uczestnikom uroczystości, w tym pracownikom firmy Herreenknecht wręczone zostały nasze Kreciki – maskotki budowy. Kreciki stały się drugą obok samej tarczy atrakcją dnia.

Po zakończeniu uroczystości odbioru mieliśmy również okazję zwiedzenia całej fabryki, oglądać inne tarcze, a także zobaczyć biura projektowe, gdzie od podstaw powstają wszystkie tarcze TBM.

Poniżej przedstawiamy fotorelację z odbioru tarczy:

 

Wróć