Słownik budowniczego metra: Wykop

Słownik budowniczego to najważniejsze pojęcia związane z budową II linii metra, które ukazujemy w nowy sposób. Ma przybliżyć istotę tego, czym tak naprawdę jest budowa, a co często jest ukryte pod zdrobnieniami takimi, jak murek, przekładka czy ścianka. Kolejne pojęcie: Wykop

Wykop – jest to potoczne określenie usunięcia ziemi z miejsca, gdzie planowany jest np. obiekt budowlany. Wykop może mieć różne rozmiary i kształty, a technika wykonania zależy w dużej mierze od jego przeznaczenia. Znacząco różnić się będzie wykop ręczny małego oczka wodnego i wykop dla parkingu podziemnego na kilkaset samochodów.

Wykonanie wykopu dla stacji metra to bardzo złożony proces. W samym środku miasta mają powstać stacje metra o ogromnej powierzchni. Dla przykładu, wykop planowanej stacji C12 Nowy Świat to przestrzeń niemal 95000 m3. Ziemię należy wybrać na długości 137,6m i szerokości ok. 23 metrów, czyli na powierzchni 3200 m2 - równej połowie boiska piłkarskiego. Stacja ta położona będzie bardzo głęboko pod ulicą Świętokrzyską i aby ją wybudować, należy zrobić wykop o głębokości aż 30 metrów! To o 8 metrów więcej niż wysokość całej Kolumny Zygmunta III Wazy na warszawskiej Starówce i prawie tyle, ile wysokości ma wieża Muzeum Powstania Warszawskiego. Dlatego w pierwszej kolejności wybudowane muszą być murki prowadzące i ściany szczelinowe. Dopiero wtedy można zacząć wybieranie ziemi. Wykopanie „dziury” o takich rozmiarach utrudniają dodatkowo różnego rodzaju instalacje podziemne, które należy przebudować w taki sposób, aby nie pozbawić tysięcy ludzi np. wody albo prądu (przekładki).

Aby zobrazować jak ogromna jest to dziura, wystarczy wyobrazić sobie, że w wykopie stacji C12 (Nowy Świat) zmieściłoby się ok. 750 przegubowych Ikarusów, którymi można byłoby wypełnić po brzegi aż 3 zajezdnie autobusowe.

Wróć