Na początku czerwca 2001 r. przeprowadzono badanie ankietowe wśród pasażerów warszawskiego metra. Na ankietę odpowiedziało 2 495 osób.

Wyniki sondażu są następujące:

  • dla 83,6 % pasażerów metro jest stałym środkiem transportu na drodze dom - praca/szkoła
  • ponad 63 % pasażerów korzysta z metra od uruchomienia pierwszego odcinka w 1995 r.
  • ponad 93 % pasażerów ocenia, że dzięki metru skrócił się czas ich codziennych dojazdów
  • około 30 % pasażerów, od czasu kiedy mogą korzystać z metra, rzadziej używa swoich samochodów podczas podróży po mieście (ponad 63 % ankietowanych podało, że nie posiada samochodu)

Pozytywnie ocenia poszczególne elementy systemu metra:

  • 90,1 % pasażerów pod względem szybkości przejazdu
  • 86,3 % pasażerów pod względem utrzymania czystości na stacjach i w wagonach
  • 75,7 % pasażerów pod względem częstości kursowania pociągów
  • 75,6 % pasażerów pod względem bezpieczeństwa osobistego
  • 66,6 % pasażerów pod względem informacji wizualnej
  • 51,5 % pasażerów pod względem komfortu jazdy

pozostali pasażerowie nie mają zdania lub oceniają negatywnie ww kryteria.

Pasażerowie wymieniali najczęściej uwagi dotyczące:

  • tłoku w metrze w godzinach szczytu (za mało pociągów, krótkie składy)
  • potrzeby dalszej rozbudowy metra (otwieranie jak najszybciej kolejnych stacji, połączenie z prawobrzeżną Warszawą i Wolą)
  • taboru metra (generalnie ocena pozytywna chociaż z pewnymi zastrzeżeniami, że "szarpią i piszczą przy hamowaniu", postulaty, by jak najszybciej wycofać tabor rosyjski)
  • bramek biletowych (są za wąskie, blokują ruch, są niebezpieczne gdyby wybuchła panika)
  • uznania metra, jako środka niezawodnej, szybkiej i punktualnej komunikacji

Marta Rudzka - generalny projektant najwyższego budynku mieszkalnego świata Trump Word Tower:
"Ostatnio byłam w Warszawie trzy lata temu. Jedyny projekt, który mi się podobał, to warszawskie metro."
(na podstawie Gazety Wyborczej - "Wysokie obcasy" z dn.28.04.2001 r.)