Warszawa z całą drugą linią metra

Za trzy lata pociągi obsługujące II linię metra dojadą do nowo powstałych stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich. Dziś, 15 listopada, podpisano ostatnią umowę na rozbudowę II linii metra w Warszawie. Tym samym linia M2 podziemnej kolei połączyła Targówek z Bemowem.

Dziś, 15 listopada, podpisana została ostatnia umowa na wybudowanie tuneli i stacji na drugiej linii podziemnej kolei, na styku Woli i Bemowa. Kontrakt wart 959 249 940,00 zł, w ciągu 36 miesięcy, zrealizuje konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) oraz Astaldi S.p.A.

Umowa dotyczy budowy najkrótszego fragmentu II linii metra składającego się z dwóch i pół kilometra tuneli, wentylatorni szlakowej oraz dwóch stacji – Ulrychów (C05), a także Powstańców Śląskich (C04). Pierwsza z nich powstanie pod ul. Górczewską w rejonie Białowiejskiej; druga pod ul. Górczewską – po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Za tą stacją przewidziano komorę torów odstawczych. Po wprowadzonych korektach wyjścia ze stacji będą prowadzić do wszystkich narożników skrzyżowania, a także na przystanki tramwajowe. W sumie wybudowanych zostanie prawie 300 tysięcy metrów sześciennych podziemnej kubatury.

Dla stacji C05 Ulrychów oraz C04 Powstańców Śląskich, a także łączących je tuneli szlakowych D5 i D6 wydany został już komplet pozwoleń na budowę. Dzięki temu realizacja tej inwestycji może rozpocząć się niezwłocznie po podpisaniu umowy.

Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Obecnie warszawiacy mogą korzystać z centralnego odcinka linii M2, który został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie intensywne prace trwają na budowie trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Pod koniec września podpisana została także umowa na rozbudowę drugiej linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. To ok. 4 km trasy na końcu której powstanie hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Rozbudowę przeprowadzi konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te wykonają projekt, a następnie wybudują ostatni odcinek drugiej linii metra na Bemowie. Ten będzie się składał z ok. 4 km trasy, trzech stacji   (Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także nowej Stacji Techniczno-Postojowej. Zgodnie z zawartym w piątek, 9 listopada, kontraktem na realizację tej inwestycji budowniczowie mają 48 miesięcy.

Dziennie z centralnego odcinka II linii metra korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

Więcej...

II linia metra z nowym STP

Za cztery lata pociągi obsługujące II linię metra zjadą do nowej Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Po drodze pokonają cztery kilometry tuneli i zatrzymają się na stacjach Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Dziś, 9 listopada, podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka podziemnej kolei na Bemowie.

Zadaniem wykonawcy bemowskiego odcinka II linii metra będzie zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie całej infrastruktury podziemnej kolei. Na południowo-zachodnim końcu linii M2 powstaną trzy stacje: C03 „Lazurowa” po południowej stronie ul. Górczewskiej w rejonie ul. Lazurowej, C02 „Chrzanów” w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej, a także C01 „Karolin” w rejonie zbiegu ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za ostatnią z nich wybudowana zostanie również nowa Stacja Techniczno-Postojowa „Karolin”. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy. Budowany odcinek podziemnej kolei, stację oraz STP połączy w sumie ponad 4 kilometry tuneli – powstaną po dwa, dla każdego z kierunków osobno. Wykonawcy na zrealizowanie projektu wartego 1 622 951 790 zł, będą mieli 48 miesięcy.

Pod koniec września, Komisja ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m.st. Warszawy, podjęła decyzję o zmianie nazw roboczych końcówki bemowskiego odcinka metra. Dotychczasową, ostatnią stację „Połczyńska”, a także nazwę Stacji Techniczno-Postojowej „Mory” zastąpiła nazwa „Karolin”. Teraz tę decyzję musi zatwierdzić Rada m.st. Warszawy.

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami. Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. 28 września, podpisana została także umowa na budowę drugiej linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. To ok. 4 km trasy na końcu której powstanie hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Rozbudowę przeprowadzi konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Ulrychów oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

 

Więcej...

Raz, dwa trzy - W świecie metra jesteś TY!

Rozpoczynamy zapisy do III edycji zajęć edukacyjnych dla dzieci.

Gdzie i kiedy wyruszyły w swą pierwszą podróż pociągi metra? Po co komu metro i jak buduje się podziemne tunele? Kto jest liderem transportu podziemnego na świecie? Jak długa i zawiła jest historia metra w Warszawie? Z jaką prędkością poruszają się podziemne pociągi? Gdzie znajduje się najgłębsza stacja na świecie, a gdzie można pojechać najkrótszą linią metra? Do czego służy telefon z wielką czarną słuchawką? Komu i po co potrzebna jest żółta linia wymalowana wzdłuż każdego peronu?

Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć podczas bezpłatnych zajęć edukacyjnych „Raz, dwa, trzy - w świecie metra jesteś TY”. Zajęcia przygotowaliśmy z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym. Zapraszamy nauczycieli i uczniów klas II, III i IV. W czwartek, 29 listopada rozpoczynamy pierwsze zajęcia. Podobnie jak w roku ubiegłym do końca tego roku szkolnego zaplanowaliśmy 14 spotkań z naszymi młodymi pasażerami. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu z przerwą podczas ferii świątecznych i zimowych. Uczestników zajęć zaprosimy do sali konferencyjnej na stacji II linii metra Nowy Świat – Uniwersytet.

Zainteresowanych nauczycieli i wychowawców zapraszamy do zapoznania się z załączonym kalendarzem zajęć i naszą ofertą edukacyjną. Zgłoszenia na zajęcia w postaci załączonego formularza prosimy przesyłać na adres: edukacja@metro.waw.pl

Zgłoszenia przyjmujemy od: 24.10.2018r. Przypominamy, iż liczba dostępnych terminów zajęć edukacyjnych jest ograniczona. O udziale w zajęciach decydować będzie kolejność zgłoszeń. Informacje zwrotne zostaną przesłane do wszystkich zainteresowanych najpóźniej do dnia 5 listopada. Prosimy o cierpliwość. Szczegółowe informacje:

Zakres Tematyczny
Terminarz
Formularz Zgłoszeniowy

 

Więcej...

Budowa metra jest dobrze zabezpieczona – oświadczenie

W związku z przesłanym pismem o planowanym proteście podwykonawców realizujących kontrakty kolejowe, gdzie inwestorem jest PKP PLK wyrażamy zaniepokojenie i oburzenie sytuacją, w której ewentualny brak zabezpieczenia kontraktu na innych inwestycjach może negatywnie wpłynąć na realizację budowy metra

Miasto Stołeczne Warszawa, jako inwestor dobrze zabezpieczył budowę II linii metra – I etap realizacji odcinka wschodniego-północnego, specjalną gwarancją bankową, wypłacaną na każde żądanie inwestora, w wysokości ponad 50 mln zł.

Metro Warszawskie Sp. z o.o., jako inwestor zastępczy jest w stałym kontakcie z generalnym wykonawcą oraz bankiem, wystawiającym gwarancję bankową zabezpieczającą kontrakt oraz prowadzącym rachunek bankowy.

W celu kontroli należytego wykonania przedmiotu zamówienia przez wykonawcę, inwestor zastępczy wprowadził system, w którym zarejestrowanych jest łącznie 161 firm podwykonawczych, realizujących budowę II linii metra. Wystawione przez generalnego wykonawcę faktury opłacane są po kontroli wykonanych prac oraz po otrzymaniu oświadczeń od podwykonawców o uregulowaniu ich wymagalnych należności.

Jeszcze dziś, 17 października, zostanie wysłane także specjalne pismo w którym wszyscy podwykonawcy zostaną poinformowani o przysługującej im drodze wnioskowania o wypłatę należności, zgodnie z zapisami umowy oraz przy uwzględnieniu powszechnie obowiązujących przepisów, w szczególności art. 647(1) Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.) oraz art. 143c ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.).

W związku z powyższym uważamy za niedopuszczalną sytuację, w której podwykonawcy realizujący kontrakty dla PKP PLK, a nie związani umowami dotyczącymi budowy metra, planują blokadę tej inwestycji.

Więcej...

Metro Warszawskie obecne w Festiwalu „Przestrzeń wolności”

Metro Warszawskie uczestniczyło w Festiwalu „Przestrzeń wolności”, przygotowanym z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. To całodniowe, plenerowe wydarzenie organizowane przez Miasto Stołeczne Warszawa odbyło się 13 października br. na Krakowskim Przedmieściu i pl. Zamkowym. Kulminacyjnym punktem Festiwalu było zakopanie kapsuły czasu u zbiegu Krakowskiego Przedmieścia i ul. Karowej, w której znalazła się min. „Warszawska Księga Wolności” z wpisami tysięcy warszawiaków, flaga oraz mapy Warszawy. Otwarcie kapsuły planowane jest na 200-lecie niepodległości Polski w roku 2118.

Więcej...

Komentarz do artykułu

W nawiązaniu do artykułu jednego z tabloidów ukazującego zdjęcia zza płotu placu budowy stacji II linii metra i postawionego w nim pytania, gdzie są pracownicy, przypominamy: prace związane z budową metra w zdecydowanej większości odbywają się POD ZIEMIĄ. Dla lepszego rozeznania, publikujemy dzisiejsze zdjęcia. Z wnętrza budowanej stacji, gdzie odbywają się główne prace przy budowie metra.

Więcej...

Metro dotarło na Bródno

W piątek, 28 września, podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bródno. W ramach inwestycji powstaną m.in. blisko cztery kilometry tuneli łączących trzy kolejne stacje linii metra M2.

Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20  „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, będzie miał 36 miesięcy.

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., która wygrała konkurs na wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje.

Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem.

Przypomnijmy, że centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowy ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie – od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 km trasy, które w ciągu 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, wykona konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.

Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.

Więcej...

Stacja Plac Wilsona - miejsce przyjazne Seniorom

W dniu 22 września br. w ramach Żoliborskich Dni Seniora odbyła się uroczysta gala połączona z uhonorowaniem laureatów konkursu: Miejsca Przyjazne Seniorom.

Wyróżnienia przyznawano w pięciu kategoriach na podstawie opinii zgłaszanych przez mieszkańców. W kategorii Publiczna Instytucja Obsługi Mieszkańców nagrodę otrzymała Spółka Metro Warszawskie ze wskazaniem na stację Plac Wilsona.

Bardzo dziękujemy za to niezwykłe wyróżnienie.

Więcej...

Dni otwarte budowy II linii metra

W niedzielę, 30 września, w godz. 11.00-15.00 zapraszamy na dzień otwarty na stacji C7 budowanej pod ul. Górczewską, pomiędzy wiaduktem linii kolejowej a ul. Syreny.

Kolejna stacja, rozbudowywanej II linii metra, otworzy swoje podwoje przed warszawiakami. Tym razem goście będą mogli zobaczyć jedną ze stacji wolskiego odcinka podziemnej kolei, tj. stację C7 Młynów.

 Dzień otwarty na stacji budowanej pod ul. Górczewską, pomiędzy wiaduktem linii kolejowej a ul. Syreny potrwa od godz. 11.00 do 15.00. Zwiedzający zejdą zbudowanym w stanie surowym wejściem na poziom -1, czyli na antresolę, a potem na poziom -2, czyli poziom techniczny. Będzie można zobaczyć, jak montowane są instalacje techniczne podziemnej kolei. Warunkiem udziału w wydarzeniu jest przyniesienie wydrukowanego i podpisanego regulaminu wydarzenia, który można znaleźć : 

Regulamin tutaj (PDF 144 KB)

Zasady uczestnictwa w dniu otwartym

Wejście na teren stacji będzie od strony ul. Syreny. Ze względu na stan etapu budowy, nie było możliwe przygotowanie trasy dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poruszających się na wózkach oraz dzieci wymagających w nich przewożenia. 

Zwiedzający nie mogą być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Wymagany jest odpowiedni strój:

  • kryte obuwie na twardej podeszwie;
  • długie spodnie;
  • kask ochronny oraz kamizelka odblaskowa (uczestnicy otrzymają na placu budowy).

Wykonawca ma prawo odmówić wstępu na budowę osobom, których zachowanie wskazuje na stan po spożyciu alkoholu lub środków odurzających, a strój nie jest zgodny z wymaganiami. Może też odmówić zwiedzającemu dalszej wycieczki po placu budowy, jeżeli kierowane przez niego prośby zostaną przez zwiedzającego zignorowane. Wszystkie ograniczenia są tylko i wyłącznie dla bezpieczeństwa zwiedzających.

Więcej...

Dni Transportu Publicznego z Metrem Warszawskim

Metro Warszawskie po raz kolejny współorganizowało i uczestniczyło w Dniach Transportu Publicznego, które odbyły się w dniach 22 i 23 września br. Tegoroczna edycja tej największej imprezy plenerowej, poświęconej komunikacji miejskiej w Warszawie, odbyła się w sobotę na terenie zajezdni autobusowej MZA R3 "Ostrobramska" przy ul. Ostrobramskiej 38, oraz w niedzielę 23 września 2018 r. na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.

22 września, w godzinach 10.00 - 17.00, na stoisku przygotowanym przez Metro Warszawskie, można było uzyskać informacje na temat rozbudowy II linii metra, w szczególności budowy I etapu odcinków: zachodniego i wschodniego-północnego, oraz planowanych inwestycji 3+2 i 3+Mory. Rozdawaliśmy również bezpłatne wejściówki upoważniające do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach (zwiedzanie STP odbyło w niedzielę 23 września), a najmłodsi mieli możliwość skorzystania z kącika dla dzieci gdzie mogli rozwiązywać quizy, zagadki z wiedzy o metrze, oraz zrobić wspólne zdjęcie z Krecikiem - naszą firmową maskotką.

W dniu 23 września, wszystkie osoby posiadające bezpłatne wejściówki mogły zwiedzać stację Techniczno – Postojową Kabaty, na co dzień niedostępną dla pasażerów. Około pół tysiąca warszawiaków w ciągu siedmiu godzin obejrzało Stację Techniczno – Postojową metra. Od godziny 10.00 każda ze zwiedzających grup miała okazję zobaczyć: punkt gdzie pociągi metra pod lasem kabackim wjeżdżają pod ziemię, naziemny tor próbny metra, elektrowozownię – miejsce, gdzie pociągi są naprawiane oraz pojazd ratownictwa technicznego Mercedes Benz–Unimog U400.

Wszystkim, którzy odwiedzili nas podczas Dni Transportu Publicznego dziękujemy i zapraszamy serdecznie na kolejne imprezy z naszym udziałem!

 

Więcej...