Otwarcie ofert w przetargu na zakup taboru

To największy w historii warszawskiego metra przetarg na zakup taboru. Swoje oferty złożyło 5 producentów pociągów.
W dniu 23 sierpnia 2017 roku do Metra Warszawskiego Sp. z o.o. wpłynęło 5 ofert, w przetargu na dostawę 37+8 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do przewozu I i II linii metra w Warszawie.
Dokumentację w przetargu złożyli następujący producenci:
1. Stadler Polska Sp. z o.o.
2. Construcciones Y Auxiliar De Ferrocarriles, S.A.
3. Alstom Konstal Spółka Akcyjna
4. Konsorcjum firm: Skoda Transportatiom a.s. (Lider), Skoda Vagonka a.s. (członek)
5. Konsorcjum firm: Siemens Sp. z o.o. Siemens Aktiengesellschaft Osterreich, Newag S.A.

Szczegółowe informacje o złożonych ofertach znajdują się na stronie:
https://zamowienia.metro.waw.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=downloadNoticeAttachement&iRepository=201700&iDemand=7381&expired=1

 

Więcej...

Spór wokół Inspiro ostatecznie zakończony – Metro Warszawskie i Siemens doszły do porozumienia

W dn. 20 października 2017r. przedstawiciele Metra Warszawskiego Sp. z o.o. oraz Konsorcjum Siemens i Newag podpisali ostateczne porozumienie zamykające wielomiesięczny spór dotyczący eksploatacji pociągów Inspiro na obu liniach metra w Warszawie.

Z jednej strony, zarówno władzom Metra jak i Konsorcjum Siemens i Newag zależało na jak najszybszym wyjaśnieniu wszystkich spornych kwestii, z drugiej strony wyjaśnienie tak skomplikowanej technicznie sprawy wymagało przeprowadzenia wielu badań, analizy szeregu danych uzyskanych w wyniku monitoringu, opinii biegłych oraz prac wielu ekspertów z zakresu budowy i eksploatacji urządzeń szynowych, a na koniec trudnych negocjacji prawnych i biznesowych.

Dzięki współpracy stron i pracy zespołów roboczych, w skład których wchodzili uznani eksperci oraz na podstawie doświadczeń wynikających z eksploatacji najnowocześniejszych wagonów metra w Europie, wyjaśniono szereg kwestii technicznych, w tym przyczyny szybszego niż normatywne zużywania kół w początkowej fazie użytkowania. Ustalono m.in., że:

· Mając na względzie poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów Konsorcjum Siemens i Newag wymieni na swój koszt koła w dwóch dostarczonych składach – tam gdzie ich zużycie jest największe.
· Dodatkowo Konsorcjum naprawi na swój koszt jeden pociąg.
· Konsorcjum dostarczy na swój koszt dla 6 pociągów 300 kół i 34 osi, które będą mogły zostać wymienione przez Metro w momencie przewidywanego normatywnego ich zużycia.
· Jednocześnie wysokość gwarancji dobrego wykonania ustalona na mocy kontraktu na poziomie 5% jego wartości zostanie zredukowana do wysokości, którą kontrakt przewidywał na okres rękojmi.
· Ponadto w wyniku mediacji strony porozumiały się w kwestii rozliczenia kontraktu.

Podpisanie porozumienia nie kończy współpracy mającej na celu dalszą optymalizację kosztów użytkowania, a także dalszego podnoszenia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Proces zużycia kół jest stale monitorowany i obecnie nie przekracza norm założonych w technicznej specyfikacji i warunkach kontraktu.

Zarówno Metro jak i Konsorcjum Siemens i Newag wyrażają przekonanie, że nabyte doświadczenia wynikające z eksploatacji, prowadzenia stałych działań obserwacyjnych i badawczych oraz zgrywania rozbudowywanej infrastruktury wraz z najnowocześniejszym taborem, pozwolą w przyszłości na jeszcze większe obniżenie kosztów eksploatacji i zwiększenie komfortu pasażerów.

Więcej...

Wykonawcy Metra mogą się już rejestrować do OnePlace

Wykonawcy chcący brać udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych organizowanych przez Metro Warszawskie Sp. z o.o. mogą się już rejestrować do OnePlace!
Domyślną strefą Wykonawcy, przez którą Metro Warszawskie Sp. z o.o. będzie obsługiwało Wykonawców będzie wkrótce onepleace.marketplanet.pl
Wszystkich Wykonawców zachęcamy już do rejestracji na platformie OnePlace, co powinno pomóc Państwu podczas wdrożenia nowej wersji i usprawnić korzystanie podczas procesu aktualizacji.
Bezpłatnej rejestracji można dokonać pod adresem: https://oneplace.marketplanet.pl/rejestracja w razie problemów z rejestracją zapraszamy też do kontaktu pod numerem telefonu (+48) 22 576 87 90

Więcej...

W związku z toczącą się dyskusją dotyczącą zagadnień harmonogramu i kosztów budowy metra przedstawiamy poniższe dane

W sprawie harmonogramów:

  1. Budapeszt 4 linia (10 stacji, 7,3km) rozpoczęcie budowy 2007, planowane zakończenie 2011,  przesunięte na 2014
  2. Nowy Jork linia Avenue (16 stacji) – 2007, zakładany koniec budowy 2012, szacowane zakończenie 2016 (pojawiają się głosy o 2018)
  3. Pekin 4 linia (24 stacje, 28,2 km) – 2004 – 28.09.2009, przesunięcie terminu 2 lata
  4. Caracas 5 linia – 2007, planowane zakończenie 2011, przesunięcie do 2014
  5. Lizbona (przedłużenie linii czerwonej od Alameda do San Sebastian; 2 stacje) – 2004, planowane zakończenie 2007, otwarcie 2009
  6. Kolonia (6,6 km, podzielone na 3 etapy) – początek 2004, planowane otwarcie 2011, przełożone na 2018; możliwe są scenariusze częściowych otwarć
  7. Kopenhaga I etap budowy (2 linie, 22 stacje – linie częściowo się dublują, pod ziemią jest 9 stacji) – 1992 pierwsze prace projektowe, 1996 początek budowy, planowane zakończenie 1999, otwarte w 2002
  8. Ateny (21 stacji) – 1991, planowane otwarcie 1997, otwarte w 2002
  9. Amsterdam  linia o długości 9,2 km - planowane otwarcie 2011, przełożone na 2017.

 

W Warszawie wydłużenie czasu realizacji budowy odcinka centralnego o długości 6 km wyniosło 11 miesięcy i 2 dni – planowane zakończenie robót budowlanych VI kwartał 2013, faktyczne zakończenie prac budowlanych 30 września 2014.

 

W sprawie kosztów budowy:

 

  1. Budowa lekkiego metra w Portugalii (57 km) – wzrost kosztów o 24%
  2. Budowa lekkiego metra w Portugalii (13,5 km) – wzrost kosztów o 23%
  3. Rozbudowa metra w Hiszpanii (2,2 km) – wzrost kosztów o 11%
  4. Budowa metra w Włoszech (5,3 km – w toku) – wzrost kosztów o 11%
  5. System eksploatacyjny w Portugalii – wzrost kosztów o 10%
  6. Rozbudowa metra w Hiszpanii (0,6 km) – wzrost kosztów o 6%
  7. Rozbudowa lekkiego metra w Hiszpanii (1,5 km) – wzrost kosztów o 6%
  8. Rozbudowa lekkiego metra w Hiszpanii (0,2 km) – wzrost kosztów o 6%
  9. Budowa metra w Amsterdamie  (9,2 km) - szacowane koszty budowy 1,4 mld euro, dotychczas wydano 3,2 mld euro  - wzrost kosztów o 129%
  10. Budowa metra w Nowym Jorku linia Avenue (16 stacji) – planowane koszty 3,8 mld USD, przekroczenie budżetu – koszt od 4,4 mld USD do 5,7 mld USD – wzrost kosztów o 50%
  11. Budapeszt 4 linia (10 stacji, 7,3km) – szacowane koszty budowy 0,75 mld euro, wzrost poniesionych wydatków do 1,5 mld euro, wzrost kosztów o 100%.

Wzrost kosztów budowy odcinka centralnego II linii metra w Warszawie wyniósł 8,55%.

Więcej...

II EDYCJA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH DLA DZIECI – ZAKOŃCZONE ZAPISY

Przedstawiona przez Metro Warszawskie oferta zajęć edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli szkół podstawowych. Serdecznie dziękujemy za wszystkie nadesłane zgłoszenia. Pomimo zwiększenia liczby zajęć w roku szkolnym 2017/2018 niestety nie mogliśmy zapewnić udziału w zajęciach wszystkim, którzy zadeklarowali chęć uczestnictwa w lekcjach i przesłali formularze zgłoszeniowe do rejestracji.

Kolejną edycję zajęć planujemy wznowić wraz z początkiem nowego roku szkolnego 2018/2019.

Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.metro.waw.pl, gdzie od września w zakładce DLA PASAŻERÓW - ZAJĘCIA EDUKACYJNE można będzie znaleźć nowy terminarz wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi zapisów na kolejną edycję zajęć.

Więcej...

Komentarz do artykułu „Inspiro wciąż na zużytych kołach. Dwa lata temu obiecali wymianę”

Szanowny Panie Redaktorze,

W swoim artykule „Inspiro wciąż na zużytych kołach. Dwa lata temu obiecali wymianę” upraszcza Pan bardzo złożone zagadnienie handlowe i techniczne. Wokół nieprawdziwego stwierdzenia zawartego w artykule, dotyczącego prowadzenia ruchu na „zużytych kołach”, buduje Pan poczucie zagrożenia wśród pasażerów. Proces zużycia kół jest stale monitorowany. W sytuacji, gdy koła osiągną określoną wartość graniczną, sukcesywnie będzie dokonywana ich wymiana, zgodnie z przyjętymi przez Metro standardami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu.

Wydaje się, że problemem jest także niezrozumienie kwestii, jaką jest „zajęcie gwarancji bankowej”. W celu zabezpieczenia interesów Spółki i bezpieczeństwa naszych Pasażerów już dwukrotnie zajęliśmy gwarancję bankową, tj. zamieniliśmy zdeponowany papier wartościowy na gotówkę.

Po raz pierwszy wartość gwarancji została przelana na nasze konto w dniu 14.07.2015 roku. Rozpoczął się wówczas okres wspólnej pracy ekspertów obu firm. Wypracowana została ścieżka mająca doprowadzić do kompleksowego wyjaśnienia zjawisk oraz rozwiązania problemów. Uznaliśmy jednakże, że podjęte działania nie satysfakcjonują Metra Warszawskiego i jednostronnie podjęliśmy decyzję o ponownym pobraniu gwarancji bankowej w gotówce w dniu 05.10.2016 r.

W chwili obecnej Metro dysponuje gotówką pochodzącą z gwarancji bankowej w kwocie 65.780.036,72 zł. Jest to kwota, która umożliwia zakup około 15.000 kół! We wszystkich eksploatowanych pociągach Inspiro jest łącznie 1680 kół.

Dysponując tak wysoką kwotą pojawia się pytanie ekonomiczne: czy istnieje potrzeba wydania pieniędzy i przeprowadzenia wymiany kół w sytuacji, gdy nie osiągnęły one wartości granicznej i można prowadzić bezpieczną eksploatację?

Wydaje się, że takie działanie byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.

Więcej...

Metro Warszawskie uczestniczyło w finale IX edycji Parku Rzeźby na Bródnie

Spółka Metro Warszawskie wzięła udział w finale IX edycji Parku Rzeźby na Bródnie. Celem wydarzenia pn. Park Rzeźby na Bródnie jest popularyzacja sztuki publicznej oraz włączenie we wspólny projekt artystów, mieszkańców dzielnicy, urzędników samorządu oraz instytucje Warszawy. Park Rzeźby na Bródnie pełni również funkcję wystawy sztuki współczesnej, prezentowanej pod gołym niebem, dostępnej dla widzów przez 24 godziny na dobę.
Finał dziewiątej edycji przedsięwzięcia odbył się w sobotę, 30 września bieżącego roku. Na stoisku przygotowanym przez Metro Warszawskie, można było uzyskać informacje na temat rozbudowy II linii metra, w szczególności budowy I etapu odcinków: zachodniego i  wschodniego-północnego, oraz planowanych inwestycji 3+2 i 3+ Mory.

Więcej...

Metro Warszawskie na Dniach Transportu Publicznego

Metro Warszawskie po raz kolejny współorganizowało i uczestniczyło w Dniach Transportu Publicznego, które odbyły się  23 i 24 września w Warszawie. Tegoroczna edycja święta transportu publicznego odbyła się w sobotę na terenie zajezdni tramwajowej R-3 "Mokotów" przy ul. Woronicza 27 i zajezdni autobusowej R-1 "Woronicza" przy ul. Woronicza 29, oraz w niedzielę na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.

Więcej...

Dni Transportu Publicznego 2017

Metro Warszawskie Sp. z o. o. zaprasza na „Dni Transportu Publicznego” - największą imprezę plenerową poświęconą komunikacji miejskiej w Warszawie, która odbędzie się w sobotę 23 września 2017 r. na terenie zajezdni tramwajowej R-3 "Mokotów" przy ul. Woronicza 27 i zajezdni autobusowej R-1 "Woronicza" przy ul. Woronicza 29, oraz w niedzielę 24 września 2017 r. na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.

W dniu 23 września 2017 roku, od godziny 10.00 do 17.00 na wszystkich miłośników komunikacji miejskiej czekać będą niezapomniane atrakcje, w tym te przygotowane przez Metro Warszawskie Sp. z o. o. Oprócz akcji informacyjnej dotyczącej rozbudowy II linii metra w Warszawie, będziemy organizować konkursy wiedzy o metrze z możliwością wygrania nagród, rozdawać gadżety i upominki firmowe a także bezpłatne wejściówki upoważniające do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach (zwiedzać STP będzie można w niedzielę 24 września, liczba wejściówek ograniczona), a do odwiedzenia naszego stoiska zachęcać będzie nasza firmowa maskotka – Krecik, z którym wszyscy zainteresowani będą mogli zrobić sobie zdjęcie.

W niedzielę 24 września, w godz. 10.00-16.00 zapraszamy do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty przy ul. Wilczy Dół 5 (tylko dla osób posiadających wejściówki - do odbioru na stoisku Metra w dniu 23 września).

Przewidywany czasowy harmonogram zwiedzania:

10:00 - 11:00 I - II grupa
11:00 - 12:00 III - IV grupa
12:00 - 13:00 V - VI grupa
13:00 - 14:00 VII – VIII grupa
14:00 - 15:00 IX – X grupa
15:00 - 16:00 XI – XII grupa
16:00 - 17:00 XIII – XIV grupa

Każdy zwiedzający musi posiadać przy sobie wejściówkę, dokument tożsamości ze zdjęciem i adresem zamieszkania bądź zameldowania. Osoby niepełnoletnie do 15 roku życia mogą wejść na teren STP tylko pod opieką osób dorosłych. Osoby nie posiadające jakiegokolwiek dokumentu identyfikacyjnego nie zostaną wpuszczone na teren STP Kabaty.

Plakat Dni Transportu Publicznego 2017 (2MB,pdf)

Więcej...

Metro na pikniku „Europa zmienia metropolię warszawską”

Spółka Metro Warszawskie po raz kolejny wzięła udział w projekcie informacyjno-edukacyjnym pod nazwą "Europa zmienia metropolię warszawską”. Ósma edycja przedsięwzięcia odbyła się w parku na Polu Mokotowskim, w weekend 9 - 10 września bieżącego roku.
Centralnym punktem wydarzenia było miasteczko namiotowe, gdzie zaproszone instytucje przedstawiły w interesujący sposób własne projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
10 września, na stoisku przygotowanym przez Metro Warszawskie, można było uzyskać informacje na temat rozbudowy II linii metra, w szczególności budowy I etapu odcinków: zachodniego i  wschodniego-północnego, oraz planowanych inwestycji 3+2 i 3+ Mory. Najmłodsi mieli możliwość skorzystania z kącika dla dzieci gdzie mogli rozwiązywać quizy, zagadki z wiedzy o metrze, pokolorować pociągi metra oraz zrobić wspólne zdjęcie z Krecikiem - naszą firmową maskotką.

Więcej...