11/08/2004

W przyszłym roku pasażerowie warszawskiego metra pojadą zmodernizowanymi rosyjskimi wagonami. Modernizacja wagonów będzie wykonywana głównie pod kątem komfortu podróży pasażerów. Wymienione zostaną siedzenia, wykładzina podłogowa, system wentylacji. Obecne składy czterowagonowe zastąpione zostaną przez sześciowagonowe. Metro Warszawskie ogłosiło właśnie przetarg na: remont i modernizację wagonów serii 81, oraz zakup dodatkowych 14 wagonów.

Większość wagonów produkcji rosyjskiej będzie miała w przyszłym roku na swoich licznikach ponad milion przejechanych kilometrów. Po takim przebiegu trzeba wykonać remont wagonów obejmujący:  demontaż, sprawdzenie, naprawę i ewentualnie wymianę wszystkich podzespołów, ponowne lakierowanie tzw. pudła wagonu i przeprowadzenie wszystkich badań diagnostycznych składu.

Trzy w jednym - remont, modernizacja i zakup

Przez ostatnie dziewięć lat rosyjskie składy udowodniły swoją niezawodność. Każdy z wagonów po przejechaniu ponad 900 tysięcy kilometrów wymagał średnio tylko dwóch napraw gwarancyjnych ze strony producenta. W Warszawie - podobnie jak w czeskim metrze w Pradze, które korzysta z tych samych wagonów - zdecydowano się na ich dalszą eksploatację i tak jak w Czechach - oprócz remontu - przeprowadzenie modernizacji. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze i jednocześnie wykorzystać niezawodny i sprawdzony tabor. W przypadku warszawskiego metra firma zajmująca się remontem i modernizacją dostarczy jeszcze 14 dodatkowych wagonów. Dzięki takiemu kompleksowemu zamówieniu można jeszcze bardziej obniżyć cenę i mieć gwarancję, że nowe i starsze wagony będą w pełni kompatybilne. Po modernizacji wszystkie wagony będą objęte gwarancjami takimi jak zupełnie nowe składy – pięcioletnimi na podzespoły i dziesięcioletnimi na pudło wagonu.

Modernizacja - po pierwsze pasażer

Modernizacja wagonów będzie wykonywana głównie pod kątem komfortu podróży pasażerów i pracy maszynisty. Wymienione zostaną siedzenia, wykładzina podłogowa, system wentylacji. Pojawią się wyświetlacze informujące pasażerów o następnej stacji. Rosyjskie wagony będą cichsze, z nowymi szybami i oświetleniem.

Kalendarium remontów – rozkład jazdy bez zmian

Proces remontów i modernizacji rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku. Wagony będą trafiały do zakładów remontowych sukcesywnie – po dwa pociągi (8 wagonów). Cała operacja zakończy się do końca 2006 roku. Pierwsze sześciowagonowe składy pojawią się w drugiej   połowie 2005 roku. Dzięki rozłożeniu modernizacji w czasie warszawiacy w żaden sposób nie odczują ubytku rosyjskich wagonów. Wydłużoną do tego czasu linię metra o stacje Plac Wilsona, Marymont i Park Kaskada obsłużą nowe pociągi firmy ALSTOM, które trafią do warszawskiego metra już w grudniu tego i w maju przyszłego roku.

Obecnie Metro Warszawskie ma 60 wagonów rosyjskich i 78 alstomowskich. Zakończoną już pierwszą linię metra do Młocin obsługiwać będą 74 zmodernizowane wagony rosyjskie 108 wagonów alstomowskich.

Wróć