26/01/2006

Inwestycja budowy końcowego odcinka linii metra na odcinku Bielańskim, obejmująca cztery stacje, cztery tunele szlakowe i węzeł komunikacyjny Młociny, podzielona jest na trzy etapy, dla których prowadzone są trzy postępowania przetargowe. Pierwszy z nich obejmuje budowę tuneli szlakowych pomiędzy stacją Marymont, a stacją Słodowiec oraz samej stacji Słodowiec. Drugi etap to budowa tuneli prowadzących do stacji Stare Bielany i Wawrzyszew oraz obu stacji. Ostatni zaś to tunel szlakowy do stacji Młociny, stacja metra Młociny i węzeł komunikacyjny o tej samej nazwie.

Od dłuższego czasu Metro Warszawskie, jako inwestor zastępczy tej inwestycji, dysponuje wszystkim niezbędnymi dokumentami i decyzjami potrzebnymi do rozpoczęcia prac budowlanych. Te blokują jednak przeciągające się procedury kolejnych protestów i odwołań składanych przez firmy walczące o zwycięstwo w przetargu i realizację tych ogromnych projektów. Wszystkie te działania są zgodne z prawem, jednak wyjątkowo czasochłonne. Dotychczas złożono w sumie 18 protestów do zamawiającego, 10 odwołań od rozstrzygnięć tych protestów trafiło do Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Wszystkie 10 wyroków wydanych przez sąd arbitrażowy UZP potwierdziło prawidłowość procesów przetargowych prowadzonych przez Metro, podobnie jak oba wyroki sądu okręgowego, do którego trafiają skargi na wyroki arbitrażu UZP. Metro Warszawskie, choć przygotowane do inwestycji, nie ma jednak niestety wpływu na czas rozstrzygania spraw w kolejnych instancjach.

Tabele ilustrujące stan posiadanych przez Metro Warszawskie dokumentów niezbędnych do realizacji inwestycji oraz harmonogram prac wraz z opisem protestów w każdym z przetargów na bielański odcinek metra.

Wróć